Проблемите в Uber показват кой държи картите в Силициевата Долина – втора част

 

Първа част 

Основателите на компании станаха водачи зад волана

 

Ето седемте основни причини за предаването на властта от ръцете на инвеститорите към Основателите на компании:

1.   Стана тенденция една фирма да става публична или да бъде придобивана без инвеститорите да имат печалба от това.

През 1995 г. Netscape промениха правилата и начина, по който една компания може да стане публична. По това време компанията беше на пазара от малко повече от година и нейният 24-годишен Основател нае опитен Изпълнителен директор. Тогава те направиха нещо, което никоя технологична компания не беше правила до тогава – Netscape стана публична, без да има реализирана печалба. По това време това беше нечувано. Изведнъж технологичните компании започнаха да се оценяват по това какво биха могли да доставят един ден.

Това означава, че ликвидността на днешните инвеститори често не изисква дългия измерим процес на печеливша компания. Докато метриките от 20-ти век бяха приходи и печалба, днес е обичайно фирмите да бъдат придобивани заради потребителската си база.

 

2.   Информацията е навсякъде

През 20-ти век CEO на стартъп можешеда научи най-добрите практики само на кафе с по-опитен от него СЕО. Днес всеки Изпълнителен директор на стартъп може да се образова по темата онлайн. Инкубаторите и акселераторите като Y-Combinator институционализираха експериментално обучение с най-добра практика. В него осигуряват ментори от бизнеса, предлагат и разрастваща се мрежа от Основатели-CEO. Резултатът е, че днешните Изпълнителни директори имат значително повече информация в сравнение с техните предшественици. Това е ироничната част от проблема.

Да четем, слушаме и научаваме за това как да изградим успешна компания е различно от това да го направим. Както ще видим, това, че имаме информация, не означава, че имаме опит, зрялост или мъдрост.

 

3.   Технологичният цикъл беше съкратен

През второто десетилетие на 21 век скоростта на технологичните промени е безмилостна. Трудно е да се мисли за хардуер, софтуер или научна технология, които да доминират за дълго през годините. Това означава, че новите компании са изложени на риск от непрекъснато смущение и то още преди инвеститорите да могат да си изплатят инвестицията.

Новосъздадените компании през 21 век правят следните четири неща, с които техните колеги от 20-ти век не са се сблъсквали:

·         Една компания не се гради само около една иновация. Нужно е Основателите постоянно да иновират.

·         За да внедряват иновации непрекъснато, компаниите трябва да работят със скоростта на стартъпа. Това изисква запазването на тази култура в продължение на години.

·         Непрекъснатите нововъведения изискват въображение и смелост, за да оборят първоначалните хипотези на настоящия ви бизнес модел (канал, цена, клиенти, продукти, верига за доставки и т.н.). Това може да означава вътрешна конкуренция и дори ако е необходимо да „унищожите“ собствените си продукти.

·         И накрая, новосъздадените фирми от 20-ти век уволняваха новаторите/основателите, когато е било нужно компаниите да станат измерими. Днес тези визионери е необходимо да останат в компанията, за да продължат иновационния цикъл. Основната цел на стартъп фирмите е  да бъдат придобити. Тези, които искат да бъдат придобити, често търсят начинаещи компании, които да им помагат непрекъснато да внедряват иновации чрез създаването на нови продукти и пазари.

 

4.   Приятелското отношение на венчър инвеститорите към Основателите

През 20-ти век венчър инвеститорите най-често имаха Магистратура по бизнес администрация или финанси. В началото на 21-ви век от отломките на старата ера, нови играчи-венчър инвеститори влязоха в играта, като този път те имаха опит със стартъпите. Повратен момент се оказа, когато съоснователят на Netscape, Марк Андреесен основа фирма за рисков капитал и започна да инвестира в Основатели с цел да ги научи как в дългосрочен план да бъдат изпълнителни директори. Това стана през 2009 г. и Андреесен осъзна, че ходът на играта се е променил. Непрекъснатите иновации бяха тук, за да останат, както и самите Основатели, които вече можеха да играят и да спечелят, а не само наетите опитни Изпълнителни директори. Конкурентното предимство на фирмата му Andreessen Horowitz стана благоприятното му отношение към Основателите. Други инвеститори адаптираха тази стратегията като „инвестиция в Основателя“.

 

5.   Unicorns създадоха пазара на продажбите

Частните компании с пазарна капитализация над един милиард долара - наречени unicorns, бяха непознати през първото десетилетие на 21 век. Днес има близо 200 такива. Венчър инвеститорите с големите фондове се нуждаят от инвестиции в тях, за да функционира бизнес моделът им.

Докато броят на традиционните фирми за рисков капитал се е свил спрямо пика си по време на .com балона, броят на сделките, които Фондовете преследват, е нараснал. По груби изчисления една фирма за венчър инвестиции е нужно да очетвори размера на инвестициите си, за да бъде смятана за добра фирма.Точната математика сочи, че големите фондове се нуждаят от големи сделки с unicorns.

 

6.   Основателите взеха парите от масата

През 20-и век единствените начини, по които Oснователят на фирмата е печелил, са били като продаде фирмата или като я направи публична. Основателите заедно с всички останали служители запазваха акциите си в продължение на четири години. За най-малко една година те получаваха първата четвърт от акциите си (това се нарича "скала"). Днес тези правила вече не са валидни. Някои Основатели имат тригодишно правоотношение. Някои от тях нямат „скала“. И някои имат конкретни сделки за това, което се случва, ако бъдат уволнени, понижени или ако компанията бъдепродадена.

През последното десетилетие стартъп компаниите остават по-дълго време частни. Така се очертаха и вторични пазари - там хората могат да купуват и продават акции преди предварителното ППП (първично публично предлагане). Често това е начин за Основателите и по-ранните служители на фирмата да превърнат част от акции си в пари преди публичното предлагане на акции или продажбата на дружество.

Една последна, но много важна промяна, която гарантира на Основателите, че могат да изплатят акциите си по-рано, е т. нар. "благоприятна акция за Основателя“. Това позволява на Основателите да продават част от техните акции (приблизително от 10 до 33%) в бъдещ кръг на финансиране. Това означава, че компанията не получава пари от нови инвеститори, а вместо това от самия Основател и той има възможност да се погрижи за компанията си в по-продължителен период.

 

7.   Основателите взеха контрола от Борда на Директорите

Традиционно, инвеститорите биха получили привилегировани акции, а Основателите и служителите - обикновени акции. Привилегированите акции имат конкретни клаузи, които дават контрол на инвеститорите върху това кога да продадат компанията или да я направят публична, да наемат и да уволняват Основателя и т.н. Обаче венчър инвеститорите се отказват от тези права, за да инвестират в unicorns.

Основателите поемат контрола върху Борда, като правят по-мощни своите обикновени акции. Някои стартъпи създадохадва класа с обикновени акции ,като всеки дял от класа на общите акции на Основателите се състои от10 до 20 гласа. По този начин Основателите вече могат да надхвърлят вота на привилегированите акционери - инвеститорите.

Друг метод за управление на Основателите е чрез местата в Борда, които са заети от акционерите, в това число вече са и самите Основатели. Те заемат от два до пет пъти повече от привилегированите инвеститорски акции. Това означава, че ликвидността на инвеститорите сега е съобразена с капризите на Основателите. И тъй като те контролират гласовете на Борда, Основателите не могат да бъдат премахнати. Това е забележителен обрат.

През 21-ви век в някои от случаите венчър инвеститорите станаха пасивни инвеститори или наблюдатели на Борда.

И това преминаване на властта на Борда към Основателите е основната причина, поради която много от тези големи технологични компании изглеждат, че са извън контрол. Всъщност те са.

 

Очаквайте и трета последна част.

Източник

 

 

e-max.it: your social media marketing partner