Клубна среща февруари 2018
Категория: Клубни

Клубна среща февруари 2018

Истории на български предприемачи Божидар Колев

Божидар Колев, предприемач с дългогодишен опит, стартира през далечната 1993 година с внос на черна техника и компанията „Видеолукс“.  Днес той е съсобственик в „Технополис“ верига от 31 хипермаркета разположени в 24 големи града на България. Наскоро „Видеолукс“ придоби и магазините на веригата Практикер в България

 

ДОБРОТО ПАРТНЬОРСТВО  е в основата на формулата за успешен бизнес в България
Светослава: Как решихте да се захванете с предприемачество?
Божидар: Като студенти в техническия университет с моя партньор използвахме свободното си време да мислим идеи за бизнес. Тогава, началото на 90те години, имаше много незаети територии. Преходът тъкмо започваше – всичко беше хаотично. Но нашата цел бе ясна – да стартираме собствен бизнес. Старите предприятия си отиваха.  

Дълго обмисляхме различни варианти, докато открием нашата ниша. Отворихме видеотека – с няколко хиляди лева, наши и от роднини. Наехме студио в Мусагеница, после и второ. Бизнесът потръгна. Решихме да го надградим с продажба на устройства – видео плейъри, DVD, телевизори.  Търговията се разви много добре. Около 2000 година обаче, търговията на дребно започна да се изменя – навлязоха големите супермаркети – Metro, Billa, Mr.Bricolage. Те показаха един нов модел на бизнес в България. Знаехме, че и ние трябва да сме в крак с тази промяна: да я водим, не да я следваме. 

Обиколихме различните държави в Източна и Западна Европа, водихме продължителни разговори с партньори  като Sony, Indesit, JVC, Panasonic и много други. Проучвахме какво работи и синтезирахме най-добрите практики.
Така се оформи концепцията Технополис. Началото бе през  2001 с откриването на първия магазин. Моментът съвпадна с изграждането на бизнес парк София, реализиран от Линдер, и решихме да работим заедно. Централният офис на компанията и до днес е в сградата на Технополис Младост.

Включихме абсолютно нови за нас продуктови линии - ИТ устройства: компютри, принтери, телефони. Това се оказа много успешна стъпка. По-късно добавихме едра бяла техника, а в последствие и дребна бяла техника.

Светослава: Кое беше ключово за успеха на бизнеса?

Божидар: Много са нещата, но най-важното за мен е сплотеното партньорство в ядрото на компанията, което създадохме от самото начало и успяхме да запазим и до днес. 

Имахме и късмета да започнем в подходящия момент – при неразработен пазар пълен с потенциал.  Адаптирахме се и се развивахме с промените на пазара.

Бяхме открити да се учим, стъпихме на опита на нашите  партньори – световни гиганти в индустрията.

Светослава: А кои са личностните качества, които ти помагат да бъдеш добър предприемач?

Божидар: Всеотдайност, информираност, работохолизъм – много са нещата. Да се вълнуваш от това, което правиш. Аз се интересувам от новите технологии, чета непрекъснато, пътувам по изложения; обсъждам с партньорите тенденциите на пазара, за да предвидим следващия етап от неговото развитие.

Светослава: Какви са пазарните тенденциите в бизнеса с търговия на техника?

Божидар: Последната тенденция е т. нар. омничанъл стратегия  – връзка с потенциалните клиентите на всички възможни нива  и места: в медии в интернет, онлайн магазини, мобилни приложения, приложения за таблети, директен контакт по телефона и пр. 

Персонализация на клиента –  бързото разпознаване на индивидуалните нужди на клиента при посещение на магазина, както и извън него.
Обогатяване на начините за доставка и съкращаване на срока за доставка.

 Нови начини за разплащане – в момента актуалното картово разплащане вероятно ще премине към разплащане чрез мобилния телефон.

Светослава: Залагате ли вече повече на онлайн търговията, отколкото на продажбите в магазините?

Божидар: Със сигурност не загърбваме магазините, напротив, те са сърцето на фирмата. Но хвърляме сериозни усилия върху онлайн канала, защото той ще става все по-важен.

Светослава: Наскоро закупихте веригата Практикер. Как се решихте на това?

Божидар: Това беше бизнес възможност, която ни се отдаде да реализираме. Веригата Практикер имаше финансови затруднения, участвахме в търга и го спечелихме. Продуктите са други, но бизнесът е същия – ритейл. Предстои много работа, но се надяваме дългосрочно да превърнем инвестицията в печеливш бизнес.

Светослава: Каква  е визията ви за развитието на веригата Практикер? Ще предприемете ли промени в позиционирането и имиджа на бранда?

Божидар: Със сигурност няма да се борим само в ниския сегмент. Ще развиваме всички продуктови категории. В основата на продуктовата политика на Технополис е да има за всеки – от най-евтиния (но качествен) продукт до най-скъпите марки. Същото ще бъде и в Практикер.

Обмисляме да направим вътрешен редизайн. Подобрения и оптимизации на магазините ще има, но структурни промени в компанията не планираме.

Светослава: Какви са вашите съвети към младите предприемачи?

Божидар: Да си събират информация за сферата, в която искат да се развиват. Да оценяват възможностите в перспектива – какво ще се случи с този пазар след 5-10 години? Да разглеждат световните успешни практики. И да не губят фокуса си. Да харесват и се вълнуват от това, което правят.

Автор на статията: Светослава Георгиева 

Senior Consultant
CEO SEARCH
e-max.it: your social media marketing partner