Клубна среща февруари 2018
Категория: Клубни

Клубна среща февруари 2018

Have a healthy break, have a Roobar!

„Лесно е да се Продава Добър Продукт“

Интервю с Калин Класанов,Съ-основател и Главен Оперативен Директор В Роо Брандс ООД, производител на био десертите Roobar, които се продават в над 30 страни на 3 континента.

 

Каква е историята на Roobar?  Как стартирахте този бизнес?

Това е бизнес, който е развитие на друг, който имахме. Аз и съпругата ми (Анита Класанова – сега главен технолог в компанията)  се занимаваме с Био продукти от 9 години.  Ние създадохме първият Био магазин в София през 2006.  От тогава работим само в областта на „здравословната храна“ .  В този магазин стартирахме с малка сладкарска работилница за курабийки. Тя беше в единия ъгъл, в който имаше маса и конвектомат. Там правихме на място продукти, пред самите клиенти и продадохме първите „рообарчета“ (био десерти),  както ги наричаме. В момента, в който видяхме, че имаме достатъчно добър продукт,  потърсихме партньорство с  най-големия дистрибутор на Био продукти в България – Яни Драгов, който беше започнал малко по-късно от нас и решихме да обединим сили. Започнахме със 100 квадратни метра – малко производствено цехче в покрайнините на София .

На кратко, направихме добър продукт  и решихме да го споделим с повече хора ( а може би и защото предприемачеството винаги ме дърпало и ръчкало). Лесно е да се продава добър продукт. Сега имаме успех, но имахме много трудности по пътя. В началото Био продуктите бяха екзотика и само определен тип хора си ги купуваха и то от чужбина. Изграждане на пазар за Био продукти не е лесна работа. Отнема време. Има нужда от изграждането на екосистема, мрежа от партньори...

 

Каква е вашата тайната за добро партньорство?

Според мен, ние (хората) сме социални същества и имаме нужда от партньорства. Не можем да бъдем перфектни във всичко и за това си заслужава да инвестираме в тази посока. Бизнес партньорството е като един брак и има много работа в него, за да може да работи и оцелява. Тук не бива да се забравя, че  трябва да отстъпваме, но и винаги да вървим в една посока.

Партньор е широко понятие.  Ние сме трима съдружници: Яни (Драгов) е  много добър в продажбите и цифрите. Той е един от най-добрите продавачи, които аз познавам. Когато има ясно поставен цел, той ще я постигне.

От друга страна, ние с жена ми сме добри в други неща.  Рецептите са на моята съпруга Анита.  Дизайнът е неин.  Аз съм нещо като визионер в бизнеса и отговарям за управление на операциите. Всеки един допълва другия.

За да може да расте това предприятие толкова бързо, значи сме уцелили правилното партньорство между тримата.

 

Как се справяте с това да работите заедно с вашата съпруга на едно място? Не е ли правилото обратно: не трябва да се работи с роднини на едно място?

В моето семейство има история на предприемачество – започнали сме малко хлебопроизводство, пекарна. Моят брат  също има сходен бизнес. Занимава се със здравословно хранене, вегетариански ресторанти ( ресторанти и пекарни „Слънце и Луна“).  През годините с него и неговата съпруга ( те също работят заедно) сме се опитвали да направим партньорство, но не сме успявали.  Но сме запазвали уважение и винаги сме се подкрепяли.

По отношение на моята съпруга Анита – да, бизнесът отнема малко от романтиката, но не изцяло. Успяваме да отгледаме и 2 деца през тези 10 г. история на търговия и производство на Био продукти.

Всъщност, ние стартирахме с идеята, че предстои да имаме дете и трябва да му осигурим качествени продукти, които не са замърсени и нямат пестициди и хормони, които да пречат на растежа. Искахме и искаме да създадем здрави и мислещи деца.

 

Къде е Roobar в момента?

В момента имаме 800 кв. метра производствена площ и искаме още.  За съжаление тази база ( производствената база в Горубляне)  вече не може да ни предостави повече и  търсим друго помещение, което да е изцяло на наше разположение.

В България продаваме в почти всички Био магазини и някои от добрите бензиностанции. Около 90% продажбите са от износ – основния ни пазар е Германия. , Скандинавските пазари също са ключови за нас. Те, заедно с Холандия бяха първите в които стъпихме.  Имаме още работа по Европейските пазари.

Тази година стартирахме с Канадски дистрибутор. В Америка участвахме в едно „натурално и био“ изложение, което е едно от най важните в тази сфера. Там осъзнавахме, че конкуренцията е много по-голяма от тази в Европа с много по-развит сегмент на „ здравословни барове“.  Но имаме вяра, че притежаваме продукта, който може да пробие и на американския пазар.

 

Кое прави вашият продукт добър и конкурентен?

Той е оценяван много добре заради простотата му, заради съставките му. Ние вярваме много в храната, която е „проста“, не във вкусовите си качества, а във съставките и тяхната чистота.  В Америка, а и в цялата хранителна индустрия, се забелязва една тенденция да се слагат много повече съставки в един продукт. Може би, за да бъде по- стабилен …или просто защото има много съставки и дай да ги сложим всичките. При нас е  обратното. Ние влагаме от 4 до 5 съставки във всеки един десерт. Всички те са ясни. Клиентът може да си ги закупи отделно и да си направи едно от нашите барчета в домашни условия.  Това е наш огромен плюс. Ние не крием нищо. Много сме прозрачни. Това което пише на опаковката, това има и вътре. Американците оценяват това. Помага ни също, че продуктът идва от Европа, където има традиции на здравословно хранене.   САЩ са най-големия Био пазар в света. Една от амбициите ни е да пробием там. Целите са нашият бранд „Roobar“ да стане глобална марка, символ на здравословното хранене.

Това са възродени средиземноморски рецепти. Като цяло ние не сме измислили нищо ново. Ние просто съчетаваме вкусови качества и правим продукт, който е нормален и истински. Понякога простите неща са много по добри от сложните. Ние работим със сушени плодове и ядки. Тези продукти, сами по себе си, имат дълъг живот и комбинирайки ги, ние създаваме нов вкус.

 

Кога разбрахте, че от местно малко магазинче, може да станете глобален бранд?

Първото изложение, в което участвахме е БИОФАХ в Германия – това е най-голямото Био изложение в света. Първите ни барчета бяха опаковани много семпло, като шоколад  на ръка. Тогава изпратихме Яни да представи няколко продукта. Ползвахме част от щанда на наши партньори от Холандия и общо взето имахме наш кът от около 1 кв.м., на който показахме пакетирани зърнени храни и барчетата. Нямаше никакъв интерес към пакетираните зърнени храни, но има огромен интерес към барчетата.

След това решихме да закупим машини да направим по-добра опаковка, за да завършим продукта. Така открихме, че в Европа има интерес към такива продукти

Понеже бяхме малки, можехме да бъдем много гъвкави и бързи. Това е предимството на стартиращия бизнес. Виждаш възможност и тичаш спринт напред.

 

Кое е най-голямото ви предизвикателство в момента в бизнеса? Маркетинг? Продажби? Капитал?

Производствен капацитет, което е свързано с останалите неща. Ние растем с 250% за последните 3 години. През 2013 продадохме 800 хиляди, а през 2014 - 3 милиона бара. Трудно ни е да задоволим нарастващите поръчки.

За момента не продаваме агресивно. Можем много повече, правим усилия, но умерено.  

Нямаме таен маркетинг трик, продуктът движи почти всичко. За да може един продукт да е успешен, той трябва да е преди всичко качествен и да има добра опаковка.  Опаковката продава. Успешният дизайн е съществен.  Често много български производители подценяват това. 

Имахме следният случай, когато на едно изложение тук в България бяхме изложили био десертите и ни попитаха, защо сме започнали да ги внасяме тези, след като сме си произвеждали сами курабийките. Това ни показа, че сме успели да създадем продукт, който изглежда като глобален, на световно ниво.

 

Кое е най-силното ти качество?

Както казах при нас, всеки от партньорите има своя роля: Яни продава, Анита е създател и дизайнер. Моята е да виждам, искам, мотивирам и да организирам .

 

А как мотивираш хората?

С искреност,  споделяне, въвличане в информация, за това какво правим и какво искаме да променим, в това в което вярваме.

 

Ти си мениджър в България. Има ли някаква специфична Българска черта, с която трябва да се съобразяваш?

Винаги е трудно да се докоснеш до всички.

Аз имах възможност в моето детство и юношество да живея в чужбина ( в Израел ). (Всеки от нас е имали подобно преживяване. Яни е бил Германия, Анита е била също там за известно време). Но решихме да се върнем в България. Започнахме малко хлебопроизводство. Тогава  се сблъсках с нещо.. не мога да кажа нищо лошо за българина … по-скоро това, което видях е един различен средиземноморски дух, който е по-лежерен. Не че не сме работливи , но географията има голямо значение за това колко е продуктивен един народ.  Аз мисля, че сме по-спокойни и не си даваме много зор. Това е основната разлика от местата, в които съм живял. В Израел е много по-напрегнато, в Германия е много по-сиво…тука е по-разхвърляно.

Уникален народ сме, трябва да сме по-горди, от колкото сме в момента. Има за какво. Имаме чудесна природа, имаме ресурси, които можем да използваме и да ги въздигнем на още по-високо ниво.  И изобщо не сме малка държава.Това е факт. Много често го срещам това тук  - хора, които казват, че сме малка бедна държава. Това не е вярно.

 

Кое е нещото, с което най много се гордееш в рамките на сегашния си бизнес?

Че продаваме нашите продукти в детската градина на дъщеря ми … че успяхме да накараме деца на 4-5 години да искат Рообарчета.

В същия ред на мисли, че хора като Дойчин Боянов , който когато посети Антарктида каза, че нашите продукти са много подходящи за тези географски условия , хора като Боян Петров, който когато покорява 8 хилядници желае да вземе продукти за неговите експедиции, че обикновени хора,  които ходят в планината си носят Roobar

Реално нямаш много алтернативи, които да са качествени, ако тръгнеш да спортуваш или да правиш планински преходи и искаш качествена и вкусна здравословна храна.

 

Как презареждаш?

По различни начини. От медитация до летене с пара планер, макар и второто да е страшно. Може би именно заради това. Търся и спокойствие и начини да се обърна към себе си.

 

Кой те вдъхновява?

Вдъхновяват ме хора като Сър Кен Робинс , който говори за промяна в сегашното образование…чувствам темата му близка. Ние също искаме да променяме културата на хранене.

Дейвид Уулф, който говори за храната, за начините да излекуваш своето тяло с правилната храна и режим,  без да ползваш лекарства. Аз вярвам, че природата ни е дала всичко. Въпросът е да можем да го осъзнаем и използваме.

Обичам хора, които движат, правят и създават.

 

Каква е Визията за Roobarот тук нататък?

Глобален бранд, горд от това, че е създаден в България и че е алтернатива на храненето, който се продава в повечето магазини по света и тук.

Планираме и нови продукти. Ние постоянно създаваме нови рецепти. Имаме 30 рецепти. Правим и продукти за private label.

Ние създаваме алтернатива на храненето и имаме желание да продължим да въздействаме на този пазар. Предстоят и нови продуктови категории върху, които обмисляме. В момента в Roobarимаме 2 продуктови линии – едната е енергийните барчета и от скоро големи протеинови барове насочени към активни спортисти.

 

Каква е твоята препоръка към хората, които създават бизнес?

Не спирайте да дерзайте. Не се отказвайте. Когато си предприемач, винаги си изправен пред много препятствия. За да ги преодолееш ти трябва силна воля. Не трябва да спираш.

Не е тайна, че и ние много пъти, сме се изправяли пред стената и сме се питали какво правим сега. Но сме успявали да я пробием.

Един предприемач трябва да прави продукт или услуга, в която вярва, и те да са нещо, което той самия би купил. Това трябва да е водещо. Тогава ще намери сили и начин да продължи напред.

Ние даваме продуктите си на нашите деца. А вие бихте ли го направили с тези, които вие продавате?

Интервюто взе Милен Иванов

 
e-max.it: your social media marketing partner