4 стъпки за перфектно представяне на бизнес идея

Автор: Скот Мауц

На всички ни се е налагало да представяме някаква идея пред някого. Предприемачите го правят, когато търсят финансиране за своя бизнес идея, служителите представят идеите си пред ръководителите на компанията, а съпрузите представя идеи пред съпругите си.

Ако сте добри в представянето на идея и имате добра такава, можете да убедите слушателите си за 10 секунди. Ако не успеете да хванете вниманието на някого с 20 думи, дори да ги направите 2000, пак няма да успеете.

Не че казвам, че във вашия случай ще имате 10 секунди, но представете си, че е така.

В такъв случай може да се обърнете към Холивуд за помощ, или по-конретно към автора Шейн Мийкър, автор на книгата “Кино гид за по-добри бизнес истории”. Мийкър помага на хората да разказват бизнес историите си, историята на бранда си или просто да представят идея. За целта той е изучил процеса на разказване на истории във филмите и е стигнал до няколко заключения, които биха могли да ви помогнат в представянето на бизнес идея. Ще ги разгледаме в тази статия. Но преди това да поговорим повече за самото представяне на идея.

Скоростно представяне на идеи

В бизнес света това се нарича “асансьорно представяне”, тъй като може да го направите за времето, в което пътувате в асансьор с някого. Ще можете ли да спечелите събеседника на своя страна, докато асансьорът стигне до партера? Бързото говорене е необходимо, но не достатъчно. Майсторството е да оставите слушателите жадни да чуят още.

Това е нещо, което според Мийкър всички сценаристи в Холивуд трябва да правят често.

Хиляди сценарии пристигат в Холивуд всяка година. Продуцентите не могат да прочетат всички, затова представянията им помагат да се ориентират по-добре в купчината пред тях. Доброто представяне гарантира, че сценарият ще бъде прочетен. Ако можете да сведете историята си до най-силната идея и да създадете интрига, тогава може и да успеете. Това важи еднакво за представяния пред Холивудски агенти, ангелите инвеститори, брачният партньор.

Чудесно. Как става това? С помощта на тези 4 принципа, създадени на базата на филмовата индустрия.

1. Отговорете на три ключови въпроса

Да се напише представяне на бизнес идея не е лесно. Трябва да използвате подходящ език и да разберете същината на това, което прави идеята ви наистина силна (като премахнете всичко останало). Ще ви е необходимо повторение, опити и най-важното – практика. За начало погледнете тези въпроси:

  • Кой е героят на историята? (В бизнес света, това ще рече публиката ви или крайният потребител.)
  • Какво се опитва да постигне героят? (Какви са целите им? Какво искат?)
  • Какви пречи на героя да осъществи целите си? (Това е най-важното, защото конфликтът е в основата на една история.)

Авторите на всеки сценарий или на всяка книга се занимават с тези три въпроса.

2. Опитайте се да го сведете до 30 думи или по-малко

Краткостта и яснотата са най-важни. Няма начин представянето да покрива цялата история, така че дори не се опитвайте. Вместо това се съсредоточете върху най-важната част от историята. Тази, която наистина създава заряда на историята. Ето един пример за представяне на филм, споделен в кино сайта IMDb:

“Млада агентка на ФБР трябва да убеди манупулативен сериен убиец в затвора да ѝ помогне да залови друг сериен убиец.”

Разбира се, става дума за “Мълчанието на агнетата”.

3. Избягвайте клишетата

Думи като “иновации” и “клиентоориентирани” са широко разпространени. Коя компания не оценява тези неща? Вместо това концентрирайте представянето си към реалната история. Обмислете този чудесен пример от книгата “Направено, за да остане” на Чип и Дан Хийт. Представете си, че така Кенеди беше формулирал речта си за “космическото състезание”:

“Нашата мисия е да станем международни лидери в космическата индустрия, чрез максимално екипно ориентирани иновации и стратегически насочени извънорбитални инициативи.”

Радост за езика, нали? Това изглежда повече като манифест, отколкото като фокусирана история или добро представяне на идея. Вместо това Кенеди казва:

“Ще качим човек на луната и ще го върнем невредим до края на десетилетието.”

Ясно. Просто. Силно.

4. Създайте представяне тип “Ами ако…”

“Ами ако…” е провокиращ въпрос, който оставя публиката в очакване на още.

Ами ако… можехме да идем в зоопарк днес и да видим истински динозаври? (Джурасик парк)
Ами ако… можехме да имаме 1000 песни в джоба си? (iPod)
Ами ако… телефонът ти може да намери и да плати за превоз до всяко място? (Uber)

Какъв “ами ако…” въпрос може да зададете за вашата идея, продукт, бизнес или бранд?

Практикувайте вдъхновяващи представяния за вашия бранд или идея. Бъдете наясно коя е най-важната идея зад цялото нещо и как най-добре да я обобщите. Използвайте типичните корпоративни клишета и запомнете какво казва Айнщайн: “Ако не можете да го обясните просто, значи не го разбирате достатъчно.”

Източник: www.inc.com

Вече знаете как да направите перфектно представяне, сега остава да намерите подходящата идея.

Групи като CEO Angels Club обединяват топ мениджъри и предприемачи и им помагат да се срещнат със основателите на стартъпи, които имат добри и перспективни идеи, но се нуждаят от финансиране.

Ако имате стартираща компания на ранен етап, която имат потенциала да се разрасне много бързо, може да кандидатствате на онлайн платформата на клуба.