5те Най-добри Тактики за Представяне на Бизнес Идея пред Ангел-Инвеститор*

Един от най-скучните съвети, които съм чувала поотношение на представяне на бизнес идея пред ангел-инвеститори е : „трябва да се отличавате!“

Когато чуятова, извъртам очи нагоре, а това става толкова често, че започнах да се притеснявам за моето зрение. Разбира се, че бихте искали да оставите запомнящо се впечатление, но в края на краищата бихте искали да бъдете запомнени заради вашата идея, а не заради някой бляскав номер.

Имах удоволствието да прекарам една година като член на групата за ангелски-инвестиции Tech Coast Angels, където видях много презентации от различни предприемачи. Най-добрите от тях имаха тези общи елементи:

1. Те умеят да докоснат сърцето ви.

Представянето (The Pitching)  е свързано с това, да разбереш от какво най-много се интересуват инвеститорите и да умееш да проведеш разговор , който протича на емоционално ниво. Разкажете история, която да има връзка с темата, вдъхновява и адресира пазарния проблем, които решавате. Покажете им всяка искрица страст, която имате.

Вашият ентусиазъм ще ви разграничи от останалите в техните умове, защото той обикновено е сигнал за черта на характера, която вдъхва надежда и е типичен за успешните хора. Той сам по себе си прави е проява на увереност и послание, че вие сте решени да осъществите своята мечта с тях или без тях и ще ги накара да искат да бъдат част от вашата история и успех.

2. Те умеят да докоснат и умът ви

Само да разкажете вдъхновяваща история, няма да е достатъчно, ако вашата идея все още лети из облаците. Тя трябва да е основана на достатъчно „земни“ фундаменти, които ще й позволят да покълне и порасне.  Трябва да докажете много бързо, че познавате бизнеса добре или инвеститорите ще спрат да слушат.

Веднъж бях на представяне на водоустойчив калъф за iPod. Предприемачите използваха смешки, тактики за грабване на вниманието и т.н. , но това, което помня най-много е тяхното уникално предложение за добавена стойност и бизнес модел, който включваше много добра дистрибуционна стратегия, и позволяваше бързо излизане на пазара. Те знаеха точно как да изградят компания около продукта, който обичаха.

Инвеститорите искат да знаят защо твоят продукт решава проблем и дали е той нещо, което потребителят „трябва да има“. Бъдете готови да отговорите на всякакви типове въпроси: Колко е голям вашият пазар? Кои са вашите конкуренти? Защо вашият продукт е по-добър от останалите? Каква е стратегията ви за придобиване на клиенти? Има ли достатъчно голям пазар и клиенти за идеята? Обикновено отказите се получават заради надценяване или липса на конкурентно предимство, така че бъдете внимателни в тези области.

3. Те не прекаляват с таблиците и числата

Една от най-големите грешки, които съм виждала е включването на прекалено много данни и статистика в презентацията. Може да включите числа за размера на пазара и малко анализ, но не прекалявайте.  По-важно е да използвате времето и пространството си за ориентирано към стойността завладяващо и запомнящо се послание. Не правете PowerPoint презентация с 30 слайда, направете такава с 10-12 и се погрижете всеки да си струва. Една по-проста идея по-лесно се разбира и купува.

4. Те имат страхотен екип

Инвеститорите се интересуват от вас и управленският ви екип. Те знаят, че лошото партньорство може да ви съсипе бизнеса. Вашите партньори и екип, трябва да ви помогнат да вдъхнете доверие, а не да повдигнат въпроси. Ако инвеститорите усетят някакво търкане, те ще се уплашат и избягат. Ако имате опитен безупречен екип, можете по-лесно да ги спечелите.

Веднъж гледах една презентация, от компания, която беше разработила диагностично устройство , което открива болести у репродуктивните органи на жените. Тази компания имаше впечатляващ борд от съветници (advisory board) и CEO-то имаше солиден опит и умения да докара компанията до следващото ниво. Хората зад продукта ме накараха да поискам да инвестирам.

5. Те оставят инвеститорите гладни да поискат още.

Ангел инвеститорите са инвестирали десетки милиарди през 2014. За да получите парче от тортата, вие не само трябва да имате силно заключение – вие трябва да покажете реална стратегия за излизане ( exit strategy), която да информира потенциалните инвеститори как ще си получат обратно парите си с печалба. Те могат да се влюбят във вашата идея, но ако не видят как могат да направят пари от нея, те ще споделят богатството си с друг.

Представянето на вашата идея може да изглежда обезсърчаващо. Но когато тя е страхотна, имате умен бизнес план и невероятни хора, които да го осъществят, може да направите силно впечатление и да спечелите финансирането, от което имате нужда.

*Ангел Инвеститор (Angel Investor) e инвеститор, който осигурява финансиране на малки стартиращи компании или предприемачи, обикновено на ранен етап. Този тип инвеститори обикновено идват от кръга на близки, познати или роднини.  Капиталът, който осигуряват може да еднократна инжекция или няколко вноски, които подкрепят компанията през трудни времена. Често ангел инвеститорите имат лични взаимоотношения с предприемачите и помагат директно в бизнес развитието и с други нефинансови инструменти – контакти, умения, ноу-хау.  Понякога те са организирани в групи, които инвестират заедно за да споделят риска върху по-голямо портфолио.

Източник: www.entrepreneur.com