Oт 2009 до 2016 г. бях отговорен за 100 000 души на глобално ниво като CEO на Accenture Operations. Първата ми година на тази позиция беше бедствие. Когато започнах, бях изпълнен с решителност. Обещах голям растеж, а вместо това бизнесът отиваше надолу. Никой не иска такова началото.
След като една година в тази бизнес въртележка, която включваше и исканията на клиентите, Основателя, Борда на директорите и служителите, разбрах нещо много важно. Аудиториите, които наистина имат значение са: 1) служителите и 2) клиентите.
Събрахме се с моя главен оперативен директор, главен финансов директор и ръководителите на отделите “Комуникации“ и „Човешки ресурси”, и настоявах да направим стратегия, ориентирана към хората. Моят екип мислеше, че съм луд и много по-късно те ми се довериха и ме смятаха за най-значимата “искра” в историята на Accenture.
Мотивацията ми се основаваше на събитие, което промени живота ми. Баща ми беше диагностициран с мозъчен раков тумор. В резултат на това получих бърз курс по неврология и разбрах как тя обяснява човешкото поведение, взаимоотношенията и мотивацията. За да вдъхновявам ефективно хората, в моя случай повече от 100 000 ( моят лидерски екип и техните подчинени) беше нужно да разбера това.
“Когато хората се гордеят с работата си, те се фокусират повече върху нуждите на клиента и създават иновации”.
Науката за вдъхновение на хората
Според професорите от Харвардския бизнес университет Пол Лорънс и Нитин Нохрия, всеки от нас се ражда с четири основни мотиватора, които могат да бъдат включени в управлението на бизнеса. Те са стремежът за придобиване, стремежът за защита, стремежът за връзка и този за учене и създаване. Както ми обясниха лекарите на баща ми в Държавната университетска болница в Охайо, тези стремежи съществуват, от както съществува човечеството ни. Когато някой от тези четири стремежа се задейства, в нашите мозъци се отделят химикали.
- Когато потупате някой по рамото, повишете го или покажете своята благодарност, тогава мозъкът му освобождава допамин и той се чувства развълнуван и ангажиран.
- Когато сме готови за „отбрана“, мозъците ни освобождават адреналин и кортизол. Адреналинът ни принуждава бързо да вземем решение за борба или бягство. Кортизол също се освобождава и ще блокира части от тялото ви, които не са необходими за “режима на оцеляване”. Така се възпрепятстват вдъхновението и креативността.
- Когато имаме положителни социални взаимодействия, като добра среща или социализиране и опознаване на колеги извън работното място, се освобождава окситоцинът. В тези случаи хората смъкват гарда си. Те слушат и са съпричастни и се установява доверие.
- Когато си сътрудничите с екип и се учите и създавате, тогава се освобождава серотонин. Когато серотонинът е висок, хората са спокойни и енергични. Това им дава чувство за благополучие и стимулира творческия им процес.
Приложение на науката
Вероятно най-добре можем да разберем и приложим наученото от неврологията към вдъхновението на служителите, е като мислим за начина, по който се движи втората стрелка на часовника:
12:00: Когато се фокусирате върху хората си, вие показвате, че ви е грижа за тях. Когато хората знаят, че се интересувате, те се вдъхновяват и се гордеят с бизнеса.
2:00: Когато хората се гордеят с бизнеса, те се съсредоточават повече върху нуждите на клиентите и така доставят иновации.
4:00: Иновациите спомагат за разграничаването на бизнеса ви и ви отличават от конкуренцията, защото всъщност предлагате продуктите и услугите, от които вашите клиенти се нуждаят и искат.
6:00: Когато диференцирате продуктите и услугите си, ще спечелите повече на пазара.
8:00: Вие печелите, а когато спечелите, вашият бизнес има приходи и рентабилност.
10:00: Вие се разраствате, вземате и пазарен дял от вашите конкуренти и ставате бизнес лидер на пазара.
Назад в 12:00: Вие празнувате и укрепвате успеха си, като признавате, разпознавате постиженията и възнаграждавате хората си. Това ги вдъхновява повече и часовникът продължава да се върти!
Когато хората са по-щастливи, те имат по-голямо положително въздействие на работа и са по-иновативни. Те са по-малко тревожни и стресирани, работят с желание. Те често работят по-дълго, защото искат да бъдат там, не защото трябва. Имат по-добри идеи, защото са по-добре в психологически и емоционален аспект.
В крайна сметка екипът ми постигна най-висока ангажираност на служителите в отрасъла, и допринесе за включването на Accenture в списъка на 100-те най-добри компании за работа “Fortune” за няколко последователни години. Но тази промяна на културата не само подобри ангажираността на служителите. Това доведе до огромен растеж и е причината, поради която Accenture Operations се измъкна от първата ми катастрофална година с ръст на приходите от 20% .
Така че моят съвет е да дадете приоритет на хората си и да се отнасяте добре с тях. Това е нещо повече от добра идея – това е ключът към устойчив успех за всеки разрастващ се бизнес.