Коронавирус: Черният лебед на 2020 година

Това е съобщение до основателите и изпълнителните директори на Sequoia. Неговата цел е да предостави насоки как те да осигурят здравето на своя бизнес, докато се справят с потенциалните последствия върху бизнеса от разпространяващите се ефекти от коронавируса.

 

Уважаеми основатели и изпълнителни директори,

Коронавирусът е черният лебед на 2020 г. Някои от вас (и някои от нас) вече са били лично засегнати от вируса. Ние знаем, че сте под напрежение и сте тук, за да ви помогнем. Надяваме се условията да се подобрят възможно най-бързо. Междувременно трябва да се подготвим за смут и да имаме подходящ начин на мислене за сценариите, които може да се разграят.

Всички вие бяхте затрупани с предложения за предпазни мерки срещу коронавирус, за да предпазите здравето и благополучието на вас, служителите и семействата си. Подобно на мнозина, ние проучихме наличната информация и ще се радваме да споделим нашата гледна точка. Моля, уведомете ни, ако това представлява интерес.

Това съобщение е нещо друго: осигуряване на здравето на вашия бизнес, докато се справяте с потенциалните последствия за бизнеса от разпространяващите се ефекти от вируса.
Поради присъствието на Sequoia в много региони по света, ние получаваме информация от първа ръка за ефектите на коронавирус върху глобалния бизнес.

Както при всички кризи, има и бизнеси, които могат да се възползват от ситуацията. Въпреки това, много компании от страните от т. нар. първа линия са изправени пред предизвикателства в резултат на епидемията от коронавирус, включително:

  • Спад в бизнес активността. Някои компании отбелязват, че темповете на техния растеж рязко спадат между декември и февруари. Няколко компании, които се справяха в срок, сега са изложени на риск да пропуснат своите планове за първото тримесечие на 2020, тъй като ефектите от вируса се разширяват.
  • Прекъсвания на веригата на доставки. Безпрецедентното блокиране в Китай пряко се отразява на световните вериги за доставки. Може да се наложи хардуерни фирми, които оперират директно до потребители и търговци на дребно компании, да намерят алтернативни доставчици. Софтуерните компании са по-малко изложени на прекъсвания на веригата на доставки, но остават изложени на риск поради ескалиращите икономически ефекти.
  • Ограничаване на пътуванията и отменени срещи. Много компании са забранили всички несъществени пътувания, а някои са забранили всички международни пътувания. Освен че туристическите компании са пряко засегнати, всички компании, които зависят от личните срещи за провеждане на продажби, бизнес развитие или дискусии за партньорство, са засегнати.
    Ще отнеме значително време – може би няколко тримесечия,  преди да сме сигурни, че вирусът е овладян. Ще отнеме още повече време, за да може глобалната икономика да се възстанови. Някои от вас могат да изпитат намаление на търсенето.  Някои от вас може да се сблъскат с предизвикателства при доставките. Докато The Fed и други централни банки могат да намалят лихвените проценти, паричната политика може да се окаже притъпен инструмент за облекчаване на икономическите последици от глобалната здравна криза.

Предлагаме ви да поставите под въпрос всяко предположение за вашия бизнес, включително:

  1. Парични разплащания. Наистина ли имате толкова разходи, колкото си мислите? Бихте ли издържали на няколко лоши тримесечия, ако икономиката започне да боксува? Правили ли сте планове за действие в извънредни ситуации? Къде бихте могли да ограничите разходите, без да навредите съществено на бизнеса? Задайте си тези въпроси сега, за да избегнете потенциално болезнени бъдещи последствия.
  2. Набиране на средства. Частното финансиране може значително да се намали, както се случи през 2001 и 2009 г. Какво бихте направили, ако набирането на средства при атрактивни условия се окаже трудно през 2020 и 2021 г.? Бихте ли могли да превърнете предизвикателна ситуация във възможност и да се настроите за траен успех? Много от най-емблематичните компании се утвърдиха и оформиха през трудни времена. Партнирахме си със Cisco малко след Черния понеделник през 1987 г. Google и PayPal преминаха през последната катастрофа на dot-com. Съвсем наскоро Airbnb, Square и Stripe бяха основани в разгара на глобалната финансова криза. Ограниченията фокусират ума и осигуряват плодородна почва за креативност.
  3. Прогнози за продажбите. Дори и да не виждате пряко или непосредствено отражение във вашата компания, предвидете, че клиентите ви могат да преразгледат своите навици на харчене. Сделки, които са ви изглеждали сигурни, може да не бъдат завършени. Ключът е да бъдете реалисти и подготвени за подобни сценарии.
  4.  Маркетинг. С намаляване на продажбите може да откриете, че пожизнената стойност на клиентите ви (customer lifetime valuе) е намаляла. Това от своя страна предполага, че е необходимо да се възстановят разходите за придобиване на клиенти, за да се поддържа постоянна възвръщаемост на маркетинговите разходи. При по-голяма икономическа несигурност за набиране на средства, дори бихте могли да помислите за повишаване на възвръщаемостта на инвестициите за маркетингови разходи.
  5. Персонал. Като имате предвид всички горепосочени опорни точки върху вашите финанси, може да е време да прецените критично, дали може да направите повече с по-малко и съответно да повишите производителността.
  6. Капиталови разходи. Докато не сте начертали курс към финансова независимост, проучете дали вашите планове за капиталови разходи са разумни в по-несигурна среда. Може би няма причина да се променят плановете. Както знаете, променящите се обстоятелства дори могат да предоставят възможности за ускоряване на бизнеса. Но това са решения, които трябва да бъдат обмислени внимателно.

След като преживяхме всеки спад на бизнеса в продължение на близо петдесет години, научихме следния важен урок – никой никога не съжалява за бързите и решителни корекции спрямо променящите се обстоятелства.

Паричните средства винаги падат по-бързо от разходите при спадане нивата на приходите. По някакъв начин бизнесът е аналогичен на биологията. Както Дарвин твърди, тези, които оцеляват, „не са най-силните или най-интелигентните, но са най-приспособимите за промяна“.
Отличителна черта на трайните компании е начинът, по който техните лидери реагират на решителни моменти като този. Вашите служители са наясно с коронавирус и се чудят как ще реагирате и какво означава това за тях. Лъжливият оптимизъм може лесно да ви заблуди и да ви попречи да правите планове за действие в извънредни ситуации или да предприемате смели действия. Избягвайте този капан, като бъдете болезнени реалисти и действате решително, когато обстоятелствата се променят. Покажете лидерството, от което се нуждае вашия екип през този стресиращ период.

Ето някои перспективи от нашия партньор Алфред Лин, който премина през още един период на Черния лебед като действащ изпълнителен директор:

„Бях главен изпълнителен директор / финансов директор на Zappos, когато бях извикан в офиса на Секвоя за скандалната Презентация на R.I.P. Good Times през 2008 г. преди финансовата криза. Тогава не знаехме, точно както сега не знаем, колко дълго или колко рязко ще се борим с тази криза. Това, което мога да потвърдя, е, че презентацията подсили нашия екип и нашия бизнес. Zappos излезе от финансовата криза, готова да се възползва от възможностите, а нашите конкуренти пострадаха доста.“

Бъдете здрави, поддържайте компанията си здрава и успех през този период.

С най-добри пожелания,
Екипът на Sequoia

Източник: Sequoia capital

Ако искате да станете богати, поръчайте си книгата “Ангел” на Джейсън Каланис!