Десислава Николова: Пазете баланса в отношенията със служителите

За Десислава Николова, “одело Фарба България”:

  • Мениджър е на „одело Фарба България“ от самото стъпване на компанията на българския пазар през юни 2018 г.
  • Преди това е заемала позицията Мениджър Човешки Ресурси за България на заводите на „Язаки България“ ЕООД.
  • От 2004 до 2015 година е била административен директор в „Хамбергер България“ ЕООД.
  • Има магистърска степен по счетоводство и управление на бизнеса от Стопанска академия Д.А. Ценов в Свищов и следдипломна квалификация по Право в УНСС.
  • Владее английски и немски език.

___________________________________________________

С какво работата Ви за “одело Фарба” е различна от предишните Ви професионални предизвикателства?

Всеки проект е различен сам по себе си и носи своите предизвикателства. Изграждането на завода ни в Пловдив ще е третият проект в България, по който работя от самото му стартиране. В настоящия момент основното предизвикателство е свързано със сформирането на екипи от млади професионалисти, с които да поставим успешното начало на „одело Фарба“ в страната.

С какво страната ни беше привлекателна за бизнеса на “одело Фарба”?

Страната ни беше избрана сред няколко други локации. Водещ фактор бе географското разположение, лесният достъп и близка култура с Турция, където е разположена основната производствена база на „одело Фарба“.

Решението за изграждане на завод в България бе взето заради наличието на висококвалифицирана работна ръка и ниски данъчни ставки за бизнеса. Всичко това наклони везните към нашата страна и България спечели инвестицията.

Какви са трудностите пред една компания от страна извън Европейския съюз при влизането ѝ на територията на ЕС?

Основните трудности, с които се сблъскахме като турска компания, са свързани с процедурите по релокация на чужди граждани. Поради спецификата на производствените ни процеси, напълно непознати за българската икономика, се налага в следващите 2-3 години да внесем обучени специалисти от Турция. Те ще подпомагат дейността ни и ще привнесат успешно ноу-хау в производството. За съжаление една такава процедура по получаване на разрешителни за работа и престой в нашата страна отнема в най-добрия случай около 3-4 месеца. Това е непосилно дълъг период за индустрия като нашата, която следва динамиката на клиентите и техните интереси.

С какво “одело Фарба Бълария” ще промени бизнес климата в България?

Процесът на промяна е двустранен. Не само „одело Фарба“ ще внесе нови етични правила за поведение в бизнес средите, но и съществуващият бизнес ще ни помогне да стъпим на крака и да изградим в истинска синергия един добре действащ бизнес.

За служителите стъпването на компания като нашата също е от полза. Ние сме един нов работодател, предоставящ набор от социални придобивки за своите кадри. Хората могат да дойдат при нас и да получат шанс за професионално развитие и утвърждаване в един изключително перспективен сектор.

Какви са възможностите и предизвикателствата пред автомобилната индустрия в България?

Възможностите са неограничени поради спецификата на индустрията ни, която се променя не с месеци и дни, а понякога и с часове. Именно затова изграждаме развоен център в София, с който да посрещнем предизвикателствата и тези постоянни промени, диктувани от големите автомобилни производители, за които сме доставчик. Като компания се стремим да бъдем максимално гъвкави и конкурентноспособни. Така отговаряме на постоянно увеличаващите се изисквания на нашите клиенти.

А за България на национално ниво, голямата стъпка и гордост би била привличането на компания, която да асемблира автомобили. Това ще е огромен знак пред останалия свят за стабилната икономическа обстановка и привлекателна бизнес среда.

А защо се насочихте именно към Пловдив?

Пловдивският регион е един от най-динамично развиващите се в България, особено по отношение на автомобилната индустрия. Пловдив бе избран, защото разчитаме, че ще намерим кадри с доказан опит в производството на различни автомобилни компоненти.

В същото време Пловдив, като Европейска столица на културата, може да предложи много добър социален живот на младите хора, които се местят тук и е привлекателно място за живот.

Какво ще даде заводът на “одело Фарба” на област Пловдив?

Удачно е компании от ранга на „одело Фарба“ да стъпят в областта по ред причини, не само монетарни, но и културни. България е малка държава с достатъчно гъвкаво население и ние като компания се стремим да назначим най-добрите специалисти и да ги релокираме в Пловдив и областта. По този начин внасяме нови традиции, нови културни и битови ценности сред населението на Пловдив. Вливаме „свежа“ кръв във вените на областта, ако ми позволите да се изразя по този начин.

Служителите, които “одело Фарба Бълария” ще наеме, само от област Пловдив ли ще са?

Служители ще наемаме от цяла България в случай на нужда, но в настоящия момент мисля, че Пловдивска област е напълно достатъчна за нашето производство. Споменах, че изграждаме развоен център в София и специалистите, с които се срещаме там, показват своето желание за релокация, ако им се даде шанс за професионално развитие. Изключително много ме радват срещите с млади и позитивни хора, завършили в български технически университети, с добри езикови познания и амбиция за кариерно развитие в България. Смятам, че в момента се намираме в интересна среда, даваща много възможности за всеки, който има желание и очи да ги види.

Служители на какви позиции планирате да наемете?

В момента са отворени позициите за почти всички нива в различните отдели, необходими за стартирането на производството. Търсим както работници, заети в отделните производствени процеси, така и специалисти в отдел Качество, Логистика, Производствен инженеринг.

Как ще мотивирате служителите, които трябва да се релокират?

Темата за мотивацията е изключително важна и дълга, но мога да споделя само с няколко думи как мотивираме нашите служители. Опитваме се в максимална степен да познаваме нашия персонал, да водим открит диалог и да знаем как можем да направим така, че да идват на работа усмихнати и да дават 120% от себе си за „одело Фарба България“.

Доколкото разбрах, Вие сте един от първите хора, които компанията е наела в България. Човешките ресурси ли са най-важното нещо, когато се стартира нов бизнес?

Да, информацията Ви е правилна. Аз съм първият служител с трудов договор към „одело Фарба България“. Щастлива съм, че наистина Човешките ресурси, управлението и развитието на хората са смятани за един от ключовите фактори за устойчиво и успешно развитие на бизнеса ни в страната.

Важно е да се открият правилните хора за съответните позиции. Не е тайна, че всеки един от нас има своя специфичен талант. Достатъчно е някой да ни помогне да го открием в себе си и да го доразвием. Според мен това е основната роля на отдел „Човешките ресурси“ – да откриваме талантите и да ги развиваме. Защото по този начин генерираме взаимна полза – служителят се чувства удовлетворен, а ние, като работодател, печелим от неговите най-добри качества.

Има ли недостиг на персонал в България?

За момента не мога да споделя притеснения за липса на кадри. Хората са мобилни и е достатъчно да получат нужното признание за положените усилия, за да останат лоялни. Много ми се иска да променим мисленето, което витае в някои среди, че в България няма квалифициран персонал. Напротив има, въпросът е как да го задържим и мотивираме да продължи да добавя стойност за компаниите, в които е зает. Инструментите са много и не задължително само изразени в парични символи. Понякога самата думичка “Благодаря“ върши чудеса в ежедневието ни.

Ако не липсата на кадри, кой е най-големият проблем в сферата на човешките ресурси?

Мое виждане е, че забравяме да бъдем хора и губим баланса във взаимоотношенията със служителите си. Лично аз бих искала да подхождаме индивидуално към всеки един работник. Опитвам се да запазя човещината в отношенията между екипите и хората вътре в тях.

Как ще коментирате информацията за това, че три завода за автомобилни аксесоари ще бъдат затворени?

Информацията за затварянето на производството в Ихтиман, Мусачево и Благоевград не е от най-приемливите за момента. Според мен е последица от решенията на управленския екип на компанията. Риск от подобни развития на бизнес дейности е напълно възможен при договорни отношения само с един клиент, както е в конкретния случай.

А какво говори това за икономиката ни и какво означава за “одело Фарба България”?

Не можем да виним единствено обстановката в България. Нито пък “липсата на кадри”, както напоследък е много нашумяло да се говори. Все още не може да правим какъвто и да било коментар, защото не разполагаме с цялата фактология.

Аз продължавам да твърдя, че в България кадри има, но българите не са склонни да работят при недобри условия. Нарастващите конкурентни предложения създават истинска “бойна” среда за нас, търсещите работен ресурс. Това е част от предизвикателството, стоящо пред мен и нашия управленски екип. Искаме да създадем условия, с които не само да привлечем, но и задържим наетите вече служители.

След затварянето на заводите на “АЛС”, за нас се отвориха възможности да привлечем добри служители. Хора с изградени трудови навици и желаещи да инвестират в своето развитие в международна компания, каквато е “одело Фарба България”. Информацията за несъстоятелността на южноафриканската компания внесе известно раздвижване на пазара. Но от икономическа гледна точка не смятам, че ще има сериозни загуби за държавата. А по отношение на хората, считам, че много бързо те ще заемат своите нови места в търсещи хора компании в региона.

Трябва ли бизнесът да подпомага образователния процес, за да се създават по-подготвени кадри?

Определено отговорът е ДА. В интерес на бизнеса е да развие мисленето на кадрите си в посока, която е необходима за осъществяване на производствените процеси. В тази връзка бизнесът трябва да работи в тясна връзка с всички нива на обучение на нашите деца. Започвайки от средното им образование и продължавайки към висшите учебни заведения. Програмите на обученията трябва да се адаптират към променящата се индустрия. Трябва да се съобразим с новото поколение Z, за да намерим начин да изградим едно истинско здраво и добре мислещо младо поколение. Трябва да ги подготвим да се адаптира лесно към пазара на труда и неговите изисквания.