Защо добрият лидер трябва да има чувство за хумор

Ако си мислите, че добрият лидер трябва да е намръщен, сериозен и взискателен, вероятно не сте попадали на добри шефове. Или, което е по-лошо, имате стресирани и недоволни служители.

Хуморът и смехът винаги са най-добрият подход в общуването. Няма значение дали става въпрос за напълно непознат или за хора, с които работите заедно от години. А когато става дума за общуване между служители и ръководител, тогава смехът е напълно необходим, за да се премахне психологическата граница между различните нива в йерархията.

Ето как използването на шеги може да ви помогне да сте по-добър лидер:

Забавните лидери изглеждат по-компетентни

Според изследване на института по лидерство на д-р Джералд Бел, лидерите, които често демонстрират чувство за хумор, изглеждат по-компетентни пред служителите, защото хората предполагат, че са спокойни и уверени в успеха си, без значение от предизвикателствата.

Шегите разсейват напрежението на работното място

Когато има голямо количество работа или крайните срокове наближават, обикновено всички в офиса са напрегнати и стресирани. Конфликтите са много вероятни и няма по-добър начин да бъдат потушени или предотвратени, от малко хумор.

Смехът енергизира хората

Работата, колкото и интересна да е, все пак си е работа и може да действа уморително. Понякога е необходимо човек да се разсее с малко хумор, някой виц или забавно видео в Youtube. А колко е по-добре, когато тази глътка свеж въздух на работното място дойде от ръководителя.

Забавлението създава спомени

Ако хората свързват работното си място със забавни случки и ситуации, ще им е много по-приятно да се връщат там и да изпълняват задълженията си. Има обаче и друга причина хуморът да е толкова важен за спомените, които искате да изградите у служителите – ако искате да запомнят нещо, обяснете им го по забавен начин или чрез забавна история. Скучните диаграми и сухи лекции рядко са особено ефективни.

Шегите създават връзки

Случвало ли ви се е да чуете шега, която ви се е сторила изключително смешна в дадена ситуация и с определена компания, но след това не можете да разберете защо ви е харесала. Някои от най-големите комици на света признават, че 80% от ефекта на шегата не е толкова в самата шега, колкото в това да накараш публиката да се чувства като участник в някакво затворено общество. Все едно хуморът е тайна, която само хората в групата споделят.
Това може да се използва много ефективно и на работното място. Вътрешните шеги и смешни случки в офиса създават истинска връзка между служителите.

Хуморът разведрява неудобните ситуации

На всички ни се случва да допускаме грешки и един лидер никога не трябва да позволява служителите му да се чувстват зле или засрамени, когато сгрешат. Имайте предвид, че допусналият грешката вече се е самонаказал достатъчно и не е необходимо да му триете още сол на главата. Покажете му, че ситуацията не е толкова лоша и опитайте да го разсмеете. Това със сигурност ще помогне.
Същото важи и за съобщаването на лоша информация. Недейте просто да я хвърляте на хората, а опитайте да я смекчите с някоя шега. И винаги завършвайте с позитивно послание, за да не оставите слушателите с чувство на обреченост.

Смехът увеличава продуктивността

Здравият и щастлив служител е много по-продуктивен от угрижения и потиснат. И както са установили хората преди векове, смехът е най-доброто лекарство за всяка болка и проблем.
Хуморът на работното място намалява стреса, помага за концентрацията и потушава напрежението. А според изследване на тексаския университет „Сейнт Едуард“, в което са участвали 2500 служители, 55% от хората са готови да получават по-малко пари, ако се забавляват на работното си място.