Европейските стартъпи успяват, когато вървят по свой път

Европейските технологични компании често остават по-назад от машината за стартъпи в Силициевата долина. И все пак Европа е родината на Spotify, Skype, SAP, Deliveroo, Candy Crush и други технологични компании. Само Швеция е създала повече компании еднорози (unicorn companies – компании, оценени за повече от 1 милиард долара), отколкото която и да е друга европейска държава. Очевидно има много потенциал в европейската стартъп общност. Но докато не спрем да имитираме Силициевата долина и не осъзнаем уникалните особености на европейските стартъпи, успехите ни ще продължават да са ограничени.

Преди работех за Ericsson. Това е децентрализирана компания, която дава на служителите си много място и свобода за креативност. Тя предлага и добра школа за бъдещите предприемачи. Или поне за тези в Европа. Европейските предприемачи винаги са по-предпазливи, отколкото в Силициевата долина. И макар неуспехът да е просто възможност за научаване, провалът в Европа има по-тежки последствия, отколкото в Долината. Именно затова сме склонни да се колебаем повече, когато има риск.

Това обаче означава, че Европа е много по-защитена от балоните, които удариха Силициевата долина.

Икономиките ни не са толкова непостоянни, а стартъпите не си позволяват да рискуват толкова много. Рисковите капиталисти в Европа инвестират по-рядко и по по-малко. По тази причина компаниите, които нямат шанс, биват отсеяни по-рано. Ако компанията не се развива според очакванията, европейските инвеститори са по-склонни да спрат финансирането. А тези, които успяват, са силни. Ние вече виждаме първични публични предлагания в Европа, които надвишават тези в САЩ.

Проблемът с избягването на риска е, че на стартъпите им трябва време, за да се разрастнат. Почти всеки стартъп трябва да се учи в движение от пазара. Това изисква време. Без помощта на инвеститори, които са склонни не само да напътстват компанията по време на растежа, но и да ѝ позволят да пробва нови пазари и идеи, някои отлични бизнес начинания ще бъдат задушени, преди да имат шанс да успеят. Това е нещо, което Силициевата долина прави за стартъпите си, понякога и прекалено.

Всички сме чували за компании в Силициевата долина, чието финансиране е продължило дори когато не са изпълнявали поставените цели. Theranos например беше оценена за повече от милиард, преди да се разбие с гръм и трясък. Парите за компанията продължиха да се изливат с надеждата да се докаже, че може да проработи. Това е уникален феномен за Силициевата долина.

От друга страна, компании като Twitter не биха съществували, ако Силициевата долина не им беше разрешила да се развиват. В началото Twitter беше подкаст компания, наречена Odeo. Заплашени от агресивната конкуренция на Apple, основателите помолили екипа да даде предложения как да се развие компанията. Една от тези идеи се превърнала в Twitter. Европейските инвеститори може би нямаше да дадат на компанията този втори шанс.

И все пак европейците започват да откриват своя път.

Компании като Cool Blue в Холандия се съревновават успешно с технологични гиганти като Amazon. Тайната им е в по-доброто разбиране на местния пазар. Cool Blue се отличава с това, че задължава всичките си ритейлъри да спазват определени политики за защита на потребителите. Моята компания, наречена Idka, се възползва от уникалната защита на личните данни, въведени от новия регламент GDPR. Deliveroo е компания за доставка на храна, основана във Великобритания. Днес тя бързо се разраства, след като Uber and Uber Eats загубиха лиценза си в Лондон. Всичко това са европейски компании и никоя от тях не работи в САЩ, а още по-малко да обмисля преместване в Силициевата долина.

Европейските стартъпи са открили златната среда между Силициевата долина и стара Европа. Създали са уникален подход към предприемачеството. Формулата на европейския успех на стартъпите включва следното:

  1. Създайте продукт, който е съобразен с уникалните нужди на вашия местен пазар.
  2. Европейските стартъпи постигат повече с по-малко. По-малко финансиране, по-малко напътствия, по-малко партньори. Откриваме начин да успеем с ресурсите, които имаме. И тези успехи е по-вероятно да издържат теста на времето.
  3. Идете в Силициевата долина, ако това е най-добрият пазар за вашата компания.

Чрез изместване на перспективата към уникалните нужди на нашите местни пазари, европейските стартъпи са престанали да имитират Силициевата долина и достигат до успеха по свой собствен път. И най-важното – клиентите ни са по-доволни от това.

Автор: Горан Вагштрьом
Източник: www.entrepreneur.com