Искам да съм мениджър – 8 съвета как да го постигнете!

“Нито един велик мениджър или лидер не е паднал от небесата. Това се учи, не се унаследява.” Том Нортхъп

Една по-добра работа предполага израстване в кариерата. Поемане на повече отговорности. Управление на процеси и хора. Но не винаги и не за всеки.

Преди да решите да ставате мениджър, бъдете честни със себе си, дали ставате за тази работа. Срещал съм мениджъри, които работата с хора и поемането на отговорности ги уморява страшно много, чувстват се постоянно стресирани и под напрежение. На кратко казано не са щастливи.  Има и такива мениджъри, които са толкова некомпетентни и същевремено наясно с това (и не само те, а и техните подчинени), че напрежението, което преживяват не си заслужава. Фикс идеята да сте мениджър на всяка цена, може да се окаже голяма заблуда по вашия път към по-добра работа. Далеч съм от мисълта да ви отказвам от поемането на тази ествествена роля в развитието на един бизнес и вашата кариера.

Мениджърите имат повече власт, могат да взимат повече решения, тяхната значимост в организацията е често по-голяма, по-информирани са, имат по-пряк достъп до нови възможности и ресурсите на една организация, имат по-голяма заплата, по-хубав кабинет, карат по-хубава кола и на техните смешки се смеят повече.

Същевременно (в повечето случаи) те работят по-дълги часове, взимат си работа в къщи, занимават се проблемите на хората, поемат по-голяма лична и материална отговорност, трябва да присъстват на дълги и скучни съвещания, да пишат редица доклади, да правят скучни бюджети и прогнози, да премислят сериозно дали закачката която отправят към новата колежка няма да се изтълкува като сексуален тормоз, да вдигат телефона и вечерта и през уикенда , когато по-големия шеф се обажда (защото винаги има по-голям шеф) и да уволняват. Това към което ви приканвам е да отбележите плюсовете и минусите и прецените дали вашия характер и готовност за саможертва съответстват на изискванията на този тип работа.

Ако сте поели твърдо към шефския пост, има два начина да станете мениджър – да ви повишат или да си намерите работа на друго място, като мениджър. Вторият начин е много по-труден, защото почти никога един работодател не би взел човек без опит на тази позиция, само защото вижда потенциал.

Не казвам, че няма и изключения, но моя съвет е да не градите стратегия базираща се на изключения.

За тези, които виждат своята потенциална по-добра работа като повишение на мениджърска позиция там където работят имам следните съвети:

Стани мениджър преди да си „мениджър

Разбира са тука, не става въпрос за това да викате повече, да командвате наляво-надясно и да си вдигнете краката на бюрото.„Мениджър“ освен титла е и работа с определен вид дейности: планиране, организиране, намиране и развитие на хора, поставяне на цели и контролиране.  За да бъдете избран или повишен за мениджър, вие трябва да можете да покажете, че умеете тези неща.  Основното разбира се е умението да работите с хора. Покажете го чрез поемането на инициатива и отговорност в тази посока. Не чакайте да станете мениджър за да почнете да го правите. Дръжте се като такъв много преди това.

Краткото определение на това какво прави един мениджър може да се сведе до: управлява служителите да постигнат дадена цел като използва ефективно ресурсите на компанията.

Забележете, че неговата работа не е пряко свързана с постигането на целта. Това е работа на екипа, които управлява. Неговата работа е да мотивира този екип, така да работи, че целта да се изпълни и ресурсите да стигнат без всичко да се окаже пирова победа.   Т.е. не е достатъчно да покажете, че сте добър във вашата професия, за да бъдете избран за мениджър. Дори не е задължително да сте най-добрия специалист във фирмата за станете добър мениджър в тази област. Даже често е обратното.  „Техникът“ си е добър техник. Мениджърът е човек, който подрежда работата на техника и неговите колеги, така че те да не си пречат, дори да извлекат полза от това, че са заедно.  Той създава ред и систематизира нещата. Той не прави нещата пряко.  Много често той разбира в много по-малка степен техническите аспекти на дадена работа. Това не му пречи да бъде добър ръководител.  Нещата от които той не може да си позволи да НЕ разбира  са бизнеса и хората.  Тук правя разлика между продукт и услуга и работата, която ги произвежда от една страна и правенето на бизнес с тях от друга.

Покажи бизнес нюх и мащабно мислене

Демонстрирайте, че разбирате бизнеса, а не само от техническата работа.  Вижте нещата по-мащабно в контекста на пазар, клиенти, партньори, доставчици, пари и бизнес модели. Интересувайте се. Когато имате възможност покажете компетентност, че сте информирани и че гледате на картинката по-отвисоко.

Например:  Ако сте продавач на мобилни телефони с амбиции да станете мениджър продажби, поинтересувайте се за целите на целия отдел, не само вашите. Попитайте какви са продажбите на цялата компания. Проучете какъв е целия пазар на мобилни телефони в България. Вижте кои са конкурентите и новите модели на развитие на този бизнес в глобален план. На срещите говорете за бизнес, за печалба, за нови идеи, които да подобрят не само вашите резултати, а и тези на целия отдел и компания.

Работи с хора

Помагайте им. Учете ги на това което знаете. Давайте съвети, ако ви питат. Бъдете човека, който хората харесват и на който може да се разчита. Ако смятате, че дадено поведения може да се изтълкува като командване без да имате пълномощия, опитайте се да дадете пример и го представете като безвъзмездна помощ. Ако искате нещо да се свърши, помолете „за услуга“.

Покажи усърдие

Идвайте по-рано на работа и си тръгвайте по-късно от другите. Особено от сегашния шеф, от който зависи повишението.  Уви, това е начина и цената ,която трябва да платите. Противно на традиционните разбирания идващи от времената на социализма в България, в дивия капитализъм мениджърите работят повече. Не мислите за работното време.  Ако се наложи да работите извънредно, не мрънкайте, а покажете загриженост за компанията.Направете нещо за което не са ви карали.

Work Smart, Not Hard*

Като баланс на горното е полезно да си повтаряте и тази мантра. Многото работа и дългото работно време, не означават сами по себе си, че носите резултати и ставате за мениджър.  Ако пък носите резултати и печалба в следствие от това, че работите твърде много, това може да е причина вие да бъдете окуражавани да продължавате да го правите повече и повече, чрез похвали, комисиони, бонуси, повишение на заплатата и т.н. Което не е лошо, но не гарантира предложение за мениджърски пост.

Н.Н. кариерен консултант:

„Познавам много хора, които се „скъсват“ от работа и в събота и в неделя, но нито печелят много пари, нито са напреднали в кариерата. Познавам и такива, които от години работят здраво на едно място и заплатата и комисионите им са добри. Но знам че им е писнало да правят това и искат развитие , но не им се предлага там. Същевременно са наясно, че ръста в йерархията в друга компания, означава временно отказване от  допълнителните доходи, на които разчитат в момента.“

За да бъдете видени и оценени в друга светлина, освен вашата работа покажете и други способности. Бъдете ефективни и измислете начин да оптимизирате вашата работа и на вашите колеги. Направете предложение, което да подобри и улесни процедура. Организирайте инициатива,  която да облекчи с нещо някоя група от хора.  Променете нещо. По възможност без да навлизате в „чужда територия“.  От време на време, мислете и работете ВЪРХУ работата, а не РАБОТАТА.

*превод от Английски: работи умно, не много

Като политик

Често хората се притесняват да не изглеждат натегачи в очите на колегите си или че предложения, които не са пряка отговорност на някой, може да се приемат като намеса или „ прескачане.“ Има шефове, които биха могли да бъдат доста протекционно настроени към своята територия и да възприемат дадена инициатива като опит за изземване на техните функции и власт. Намерете начин да правите предложенията елегантно. Включете и други в тях за да се почувстват ангажирани. Отдайте дължимото на когото трябва. Благодарете. Съгласувайте.  Попитайте вашия мениджър дали иска да му помогнете и го попитайте за неговото мнение по този въпрос, как мисли той че може да стане по-добре, искайте му „съвет“.

Спазвай дистанция

Въпреки, че е добре хората да те харесват и да бъдеш близък с тях, прекалената близост може да ти попречи в даден момент. Същото се отнася и за това да не влизаш в лоши отношения и офис интриги.  Не забравяй, че един ден ти ще си шефа и хората трябва да се отнасят с респект към теб, който е спечелен, а не наложен.  За да бъдеш приет като такъв, твоето поведение трябва да е принципно такова, а не игра.  Защото тогава дистанцията би се приела като изкуствена.  Това не означава да избягваш приятелства и връзки на работното място. Ако това се случи, случи се. Има неща много по-важни от това да си мениджър. Това което имам предвид е да не се напивате по тим-билдинги и да се излагате пред колегите, да се държите като клоун или да сте „вечно плюещия шефовете“ колега, да внимавате какво говорите и пишете (да, и във Facebook)и пред кого.

Бъди заменяем

Ако вие сте най-добрия занаятчия, който прави най-хубавите грънци, които клиентите най-много купуват, никой друг не може да ги прави като вас толкова бързо и ще отнеме страшно много време да обучите някой, то вие имате проблем. Бъдете сигурни, че собственикът на бизнеса има по-голяма изгода от това вие да си останете най-добрия занаятчия, дори това да му струва повече пари. Ако  и вие искате същото, в това няма нищо лошо. Ако обаче искате да поемете нова роля на ръководител на цех от занаятчии, тогава трябва да осигурите безболезнено решение, плавен преход, заместник.  Бъдете мениджър още преди сте такъв и се ангажирайте с това да помогнете на системата и бизнеса, освен на вашата кариера. Системата и бизнеса ще се погрижат и за вас.

Откъс от книгата на Милен Иванов “Как да си намерим по-добра работа в България”. Книгата можете да закупите от biblio.bg