Истории на български предприемачи Христо Попов

Христо Попов е сериен предприемач с богат опит на международния и българския пазар. Основал е 12 компании в сферата на търговията, бързооборотните стоки, недвижимите имоти, интернет търговията и др. Сред тях са магазините „Фамилия“ и соковете 100% Think Fresh. 

Христо Попов има MBA диплома от University of Cambridge, специализирал е в Harvard Business School и London Business School. Професионалната му кариера започва в McKinsey и отдела за стратегическо планиране на Shell в Лондон. Бил е също оперативен директор в Shell за България и генерален мениджър на Shell за Тайван. Работил е като директор „Бизнес развитие“ за Европа на SAB Mille и генерален мениджър на Inter Snack Bulgaria. Попов е гостуващ лектор по предприемачество и стратегии в Cambridge и Young Presidents’ Organization (YPO). Той е собственик и изпълнителен директор на компанията за управленско консултиране Fast Track Europе, която си поставя за цел да донесе в България най-доброто от световните практики по мениджмънт, за да помогне на изпълнителните директори и техните екипи да развият бизнеса си и да разгърнат пълния си потенциал.

 Създаване на собствен бизнес: правилата на играта
Светослава: КАКВА Е ТВОЯТА ФОРМУЛА ЗА СЪЗДАДАВАНЕ НА СОБСТВЕН БИЗНЕС В БЪЛГАРИЯ?
Христо: От опита ми през годините стигнах до извода, че работещият собствен бизнес почива върху няколко основни предпоставки: мащаб, решение на проблем, подкрепяща среда и самочувствие.
Когато говорим за стартирането на собствен бизнес, трябва да сме наясно, че има различен тип бизнес. Да отвориш квартално магазинче е едно. Да купиш камион и да превозваш стока е второ. Да направиш сайт, чрез който да продаваш стока в 5-6 държави, е трето. Първите два вида са по-скоро начини да си изкарваш прехраната. Предприемачество е бизнесът от третия тип – със сериозни амбиции за мащаб и размах.
Какво е необходимо, за да се създаде успешен предприемачески бизнес? За да се определи дадена дейност като предприемачество, тя трябва да прокарва нова пътека. В основата на всеки нов бизнес е решаването на проблем, с който хората се сблъскват всеки ден, който е познат и ги засяга лично.
Малкълм Гладуел изследва случайно ли предприемачеството се развива по-интензивно в определени места по света за разлика от други. Той стига до извода, че подкрепящата среда е ключов фактор за предприемаческата нагласа. Стив Джобс например е живял в съседство с основателя на „Хюлет Пакард“. Средата, в която функционираш, е силно определяща. Ти си средно статистическото на хората и средата, които те заобикалят.
Важно е да се вземе предвид, че качеството на това, което създаваш, зависи не само от твоите собствени качества, а и от хората  около теб. Ако някоя от брънките, от които зависиш, не е на необходимото ниво (дистрибутори, материали, доставчици и пр.), това понижава стойността на целия бизнес.
Не на последно място за създаването на работещ бизнес е необходимо самочувствие. То се изразява на три нива:

                     -Да видиш възможностите около теб. Ако се чувстваш потиснат, обезверен, жертва на обстоятелствата, част от негативната реалност, няма да си в състояние да видиш възможностите;

                     -Да си повярваш, че можеш да се възползваш от тези възможности;

                     -Да притежаваш вътрешна увереност и сила, така че, когато се провали първата, втората и третата идея, да можеш да продължиш и да стигнеш до тази, която ще се реализира.

Светослава: КАК ДА ДОБИЕМ ТОВА САМОЧУВСТВИЕ?
Христо: За развитието на самочувствие благоприятстват пътуванията, срещите с чужди култури и среда, четенето и обогатяването с опита на хора, които вече са стигнали там, накъдето ти си тръгнал. Важно е да се преодолеят негативите в българската народопсихология, обременена от историческите събития – робството, социализма, кризата след социализма, родила мутрите и нечестното,  грабещо и корумпирано забогатяване. Необходимо е да изградиш около себе си кръг от подкрепящи те хора, екип от съмишленици. Задължително е мисленето ти да надхвърля стандартното.
 Светослава: НЕ ВСЯКА ИДЕЯ СТИГА ДО УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ. КАК ДА РАЗБЕРЕМ КОГА Е ДОШЪЛ МОМЕНТЪТ ДА СЕ ОТКАЖЕМ?
Христо: Ако твоето решение не работи, най-напред трябва да си зададеш въпроса дали проблемът още съществува? Ако да, продължаваш да търсиш друго, работещо решение.
Да вземем за пример здравословното хранене. Нараства броят на хората, които осъзнават нуждата от него, както и пряката връзка между това с какво се храниш, как се чувстваш и колко дълго ще живееш. Тези хора обаче имат три проблема: достъпът до такава храна е ограничен, тя е по-скъпа от масовата храна и не е вкусна.
Запитахме се как да решим тези проблеми. Така стигнахме до фрешовете. Този отговор се оказа правилен, но ограничен – краткият срок на годност на фрешовете не дава възможност да пътуват и да се доставят извън България. Когато стигнахме до предела на възможностите на тази идея, я продадохме. И сега търсим друго, по-мащабно решение на същите проблеми. В момента работим над втори вариант, който ще тестваме съвсем скоро. Ако той не сработи, ще се откажем ли? Не. Проблемът на хората, които искат да се хранят здравословно, все още съществува.
 Светослава: И ВСЕ ПАК: АКО НАШИЯТ ПРОЕКТ НЕ СРАБОТИ?
Христо: Тогава минаваме на план „В“. Тази теория е разработена много подробно от професора по мениджмънт в London Business Shool Джон Мюлинс и е една от най-ценните препоръки  за такава ситуация. Всеки, който тръгва по пътя на предприемачеството, трябва да е наясно, че, ако неговото самочувствие се гради само върху успеха на план „А“, го чака голямо разочарование.
 Светослава: А КАКВА Е ТВОЯТА ЛИЧНА МИСИЯ КАТО ПРЕДПРИЕМАЧ?
Христо: Аз раждам и отглеждам една идея до момента, в който тя си стъпи на краката. Тогава я оставям да поеме своя път и подхващам следващата.
 Автор на статията : Светослава Георгиева 
Senior Consultant
CEO SEARCH