Как да предпазите най-добрите си служители от прегряване

Имате ли служители, които винаги предлагат помощта си, дори когато вече имат твърде много задачи? Ако е така, вероятно имате работа с “длъжници”.

Длъжниците (Obligers) са хора, които се стараят винаги да оправдават очакванията на другите за тях, но трудно успяват да се справят с личните си задачи. Това е един от четирите типа характери, посочени от Гретчен Рубин в книгата ѝ “Четирите тенденции” – другите са поддръжници (Upholders), съмняващи се (Questioners) и бунтари (Rebels). На конференцията в Сан Антонио през 2018 година Рубин обясни как тези типове характер се определят по реакцията на хората към очакванията на околните. Тя посочи и какви са проявленията на четирите типа на работното място.

Съмняващите се, каза тя, се интересуват от очакванията на другите – за какво останалите разчитат на тях. Те обаче са готови да оправдаят тези очаквания, само ако отговарят на техните вътрешни убеждения (как те сами се виждат). Поддръжниците посрещат еднакво добре и своите и чуждите очаквания. Бунтарите пък се “бунтуват” срещу всички очаквания и отказват да им обръщат внимание.

Длъжниците са най-разпространеният тип хора в света.

Според Рубин шансовете са големи да имате поне няколко такива в екипа си. И понеже са отлични в оправдаването на очакванията на околните, те често са отлични партньори, съотборници и служители. Но дори да има много плюсове на служителя длъжник, рискът в един момент да “прегори” е голям. Те са готови да кажат “да” на задачи и проекти, когато всъщност не желаят да ги поемат.

Ако това продължи твърде дълго, Рубин предупреждава, че може да се стигне до нещо, което тя нарича “бунт на длъжниците”.

Това се случва, когато длъжник се чувства нечут и усеща неуважение. Защитният им механизъм е да игнорират напълно някой колега или направо да напуснат работа. Като ръководител на компанията, ваше задължение е да следите как се чувстват длъжниците, които работят при вас.

Рубин, която сама себе си смята за поддръжник, се позова на пример от нейния собствен опит. Тя е имала навика да отговаря на имейли през уикенда, защото тогава е намирала време за това. И макар да не е очаквала отговор незабавно, една от служителките ѝ се чувствала раздразнена, защото изпитвала нужда да отговори веднага и това пречело на уикендите ѝ. Решението, което Рубин открила, било да насрочва имейлите за по-късна дата. Така вече, когато пише имейл в неделя, той се изпраща в понеделник сутринта.

“В случая няма един човек, който греши и един, който е прав”, обяснява тя. “Става въпрос за това как да създадем среда, която е приятна и за двете страни.”

Ако имате служител длъжник, обръщайте внимание на това колко са натоварени и опитвайте да разпределите проектите по равно, препоръчва Рубин. Насърчавайте ги да използват почивните си дни. Нека да усетят, че очаквате от тях да си починат и да се презаредят.

Автор: Гуадалупе Гонзалес

Източник: www.inc.com