Имайте предвид това при раздяла с бизнес партньорите си

Малко хора мислят за края на партньорството, когато започват бизнес с някого. Но раздялата между бизнес партньорите понякога е неизбежна. Партньорите може да не са съгласни за стратегията, бюджета или колко бързо трябва да се разраства компанията. Може да се породи напрежение между някога близки приятели и колеги. Понякога се случва един от партньорите да реши, че не му се отдава да е предприемач.

Според Ноъм Уейзерман, професор по предприемачество в Университета на Южна Калифорния, 10% от партньорствата се прекратяват до една година след започването на нов бизнес. 45% пък приключват през първите четири години.

Тази раздяла може да е трудна както за участващите страни, така и за компанията. Всъщност, главната причина за провала на повечето стартъпи са именно конфликти между основателите или между основател и екипа. Ето как да изкупите дела на партньора си, но и да спасите бизнеса, който сте започнали заедно.

Всичко да е черно на бяло

Кортни Хардинг е основала Friends With Holograms, медийна агенция за виртуална реалност, заедно с партньор, който е напуснал след по-малко от година. Но Хардинг е успяла да запази пълен контрол, защото двамата били сключили железен договор за отложено изплащане за срок от една година, без значение колко пари и време е вложил всеки от партньорите в бизнеса. “Съветът, който ще дам на хората, които започват бизнес с някой друг, е да имат много детайлен договор”, казва Хардинг. “Целта е защита и за двете страни.”

Ако няма писмен договор, нещата бързо могат да се влошат. Кирстен Къри, която е участвала в основаването на компанията Leading Retirement Solutions заедно с още двама партньори, е научила това по трудния начин. Макар че бизнесът е просперирал, отношенията между основателите са се влошили. В крайна сметка се стигнало до поредица от съдебни действия. Трета страна трябвало да уреди прекъсването на партньорските отношения. Всичко това струвало на Къри 250 000 долара само за разноските по делата. “Това беше дълъг и болезнен процес, през който всички трябваше да минем, за да може всеки да поеме по своя път”, казва тя.

Според адвокатът от Филаделфия Станли Джакевич, който специализира именно в бизнес отношенията между партньорите, това не е изненадващо. Разходът на време, средства и нерви е обичайният резултат, когато партньорите стигат до съд.

Запазете добрия тон

Много бизнес договори не покриват всички вероятности. Елиз Бланк и нейният съосновател в Sill, градинарски стартъп, открили това, когато решили, че вече не могат да работят заедно. “Договорът ни даде много добро начало в преговорите”, спомня си тя, “но все пак беше трудно.”

Бланк, която казва, че идеята за бизнеса е била нейна, не желаела да напуска или да прекратява проекта, затова двамата в крайна сметка сключили споразумение, което дало на бившия партньор процент от бизнеса.

“Не си заслужава времето и енергията да се занимавате с дребни неща, които няма да имат никакво значение после,” казва Бланк. “Според мен трябва да се търси най-доброто решение и за двете страни, дори и да сте наранени или разочаровани. Предпочитам пет години по-късно да си мисля, че съм разрешила проблема по възможно най-добрия начин, отколкото да осъзная, че съм се държала ужасно и съм изгорила моста към този човек.”

Нека бизнесът да е на първо място

Продуктивността винаги спада, когато се случва бизнес раздяла. Малките проблеми често стават много по-големи, ако бъдат пренебрегнати. Така че без значение колко стресираща и разсейваща е раздялата, винаги поставяйте нуждите на компанията на първо място. И се постарайте бързо да откупите дяла на партньора, който си отива. Пълно еднократно плащане е по-добър вариант от изплащане на вноски, казват експертите, макар и не винаги да е финансово постижимо. “Условията на откупуването не трябва да налагат на компанията финансово бреме, което не може да бъде посрещато от наличния капитал,” съветсва Джакевич.

Посъветвайте се със счетоводителите на компанията. Може и да се обърнете към специалист, за да разберете колко струва компанията ви, казва Джефри Склар, експерт-счетоводител, който специализра в партньорските отношения.

Междувременно, не се поддавайте на изкушението да разказвате своята версия на клиенти, снабдители и други хора, които работят с компанията ви. Вместо това ги уверете, че отношенията ви продължават както преди. Никой клиент или служител не желае да чувства, че му се налага да взема страна. Ако хората се чувстват неудобно, може да се насочат към друга компания. Това ще направи и без това лошата ситуация дори по-лоша.

Къри казва, че отговорностите ѝ към компанията са я накарали да се фокусира върху бизнеса, докато същевременно е разрешавала конфликта с бившите си партньори. “Бях дала обещания и бях поела ангажименти,” казва тя. “Главната ми цел беше да защитя клиентите си и да се погрижа за служителите си.”

И накрая, спомнете си, че и това ще отмине. Погрижете се за раздялата както трябва и е много вероятно да се окажете в по-добра позиция като самостоятелен играч, отколкото да се занимавате с недоволен съосновател. Бланк каза, че в момента консултира друг основател, който обмисля раздяла. Нейният съвет е: Стегни се и го направи.”

Автор: Хелън Олен

Източник: www.inc.com