Как да се справим със стреса и може ли той да е полезен

Стресът и напрежението са постоянни спътници на всеки CEO. Според Греъм Бърд, директор на Where We Work Ltd, стресът почти винаги води до лошо лидерство и проблеми за компанията. Стресът убива доверието към служителите. “А доверието е ключът към успешното управление”, казва Бърд. “Ако членовете на екипа ви са независими и им имате доверие, те ще са по-спокойни. Вие също ще успеете да намалите стреса в живота си”.

Без значение дали искате да намалите стреса или да се възползвате от положителния ефект, който може да има върху работата ви, важно е да обърнете внимание на стреса в живота си.

Какво причинява стреса в живота на CEO-то?

Преди всичко трябва да разберем защо ролята на изпълнителния директор в компанията е толкова стресираща и тежка. Едва тогава можем да мислим как да намалим причинителите на стрес. Тук сме извадили 4 от най-разпространените причини за стреса сред хората на ръководни позиции:

  • Вземане на решения и поемане на рискове – всяко решение, което ще вземете като CEO, крие определен риск. Вашата роля е да прецените какъв е този риск и дали си заслужава да го поемете. Грешките на лидерите имат най-тежки последици за компанията. Почти винаги са свързани със сериозни финансови загуби. Тази отговорност неминуемо създава напрежение в живота на ръководителите.
  • Многото роли на CEO-то – без значение колко служители има в компанията, един добър лидер трябва да е запознат с работата на всеки един от тях, така че да може да взема адекватни решения. Съществува риск лидерът да започне да се чувства все едно заема всички роли в компанията. Това е много грешен начин на мислене, също така и опасен, защото засилва стреса и създава напрежение между лидера и подчинените му.
  • Непредсказуемост – дори да сте прочели всички статии в CEO club и всички книги за лидерството, писани някога, пак е неизбежно да попаднете в ситуация, с която никой не се е сблъсквал преди. Бизнес светът се променя всеки ден и лидерите се изправят пред предизвикателства, непознати за техните предшественици. Тази изменчивост и непредсказуемост на работата на CEO-то няма как да не предизвиква ежедневен стрес.
  • Отговорността към служителите – дори в най-тежките моменти на компанията, CEO-то трябва да вдъхва увереност. Той не трябва да се показва притеснен или раздразнителен пред служителите и партньорите си, за да не ги демотивира. Само така трудните ситуации могат да бъдат преодолени и проблемите разрешени. За съжаление това само засилва страса в човека, който най-добре знае дълбочината на проблема и разбира какви са рисковете пред компанията.

Как да се преборим със стреса?

Всеки CEO има свои методи за справяне със стреса. Бил Гейтс например винаги чете поне един час, преди да си легне, без значение колко късно е. Мег Уитман, бившият главен изпълнителен директор на Hewlett Packard Enterprise и eBay, поне 6 пъти годишно ходи на риболов със сина си за по няколко дни. Уорън Бъфет свири на укулеле. За Джеф Безос защитата срещу стреса е смехът.

Вие трябва сами да откриете какво е това, което ви помага да се отърсите от стреса и да живеете спокойно. Няма една универсална формула, която да ви помогне да го постигнете. Все пак ще ви предложим някои неща, които да имате предвид и да опитате, за да прецените кое работи най-добре за вас:

1. Представете си най-лошия възможен вариант

Страхът е най-големия враг на лидера. Но “страхът е краен, докато надеждата е безкрайна”, казва Илън Мъск.

Ако си представите най-ужасния вариант, който може да последва, когато поемате риск, единствената възможна стъпка след това е да си представите как тези ужасни последици могат да бъдат поправени. Защото, ако наистина сте видели най-лошото, което може да се случи, тогава ще знаете, че можете да се справите с него и че каквото и да стане, нещата могат да вървят само нагоре. И когато знаете как да се справите с най-лошото, можете да се справите с всичко.

2. Приемете, че не можете да помогнете на всички

Вие сте CEO и много хора разчитат на вас. Съвсем естествено е да се опитвате да направите така, че всички да са доволни, но това е невъзможно. Докато не се научите, че понякога трябва да игнорирате нуждите и желанията на едни, за сметка на други, винаги ще сте под стрес. Ще се чувствате отговорни за провалите на служителите си. От своя страна претенциите към вас ще се увеличават.

Научете се да казвате “почакай” и понякога “не”.

3. Правете списъци

Много елементарен и полезен метод за справяне със стреса. Когато напишете всичко, което имате да вършите през следващия ден (или още по-добре през следващата седмица) и го видите на листа, много бързо ще можете да отсеете това, което важно. Визуализирането на задачите, колкото и много да са, ще ви дадат увереност, че можете да се справите с тях.

4. Не вършете повече от едно нещо наведнъж

След като сте създали списъка си със задачи и сте ги приоритизирали, време е да ги изпълните. Започнете ги една по една и не се заемайте с нова, преди да сте завършили предишната.

Вършенето на няколко неща едновременно, макар да изглежда, че спестява време, всъщност намалява качеството на свършената работа и ви нанася допълнителен стрес. Затова действайте по задачите една по една и ако се наложи да чакате за нещо (документи или отговор на имейл), не започвайте друга задача, а оползотворете времето по различен начин. Починете си, четете или гледайте някой клип в интернет.

5. Направете забавлението приоритет

Ако сте планирали да ходите на кино, но не сте успели да свършите работата си, не отлагайте приятната задача, отложете работата. Можете на следващия ден, когато нямате нищо планирано, да започнете по-рано или да работите по-дълго.

Факт е, че има задачи и ангажименти, които не могат да бъдат отложени. Но за много от нас понякога е по-лесно да се откажем от това, което прави живота ни забавен, вместо да потърсим начин да се освободим. Само работа, без забавления, е опасна. Унищожава личния ни живот и засилва стреса.

Използвайте тези съвети.

Вижте какво работи във вашия живот и създайте свои ритуали за справяне със стреса.
“Голяма част от успехите в начинанията ни идват от дневните ни навици, изборите и ритуалите ни”, казва Саймън Онг, който води курсове по лидерство. “Ако имаме добре структуриран график, който да изпълняваме стриктно, ще можем да отделим достатъчно време за работа и достатъчно време за почивка и забавление. По този начин ще намалим фактора на неочакваното, който е главна причина за появата на стрес.”

Може ли стресът да е полезен и как да го използваме

Любопитно е, че стресът, който в много отношения е най-големият враг на добрия CEO, сам по себе си не е нещо лошо. А в някои отношения може да бъде дори полезен.

Склонността към стрес е еволюционно заложена в нас. Често е помагала на нашите предци да се измъкват от опасни ситуации. Когато сме под стрес, сетивата ни са изострени и мозъкът работи по-бързо.

Именно затова учените вече говорят за “вреден” и за “полезен” стрес. Полезният е този, който ни помага да се концентрираме и да се справим по-бързо с повече неща. Когато стресът е полезен, започваме да мислим за предизвикателствата не като за опасност, а като за възможност. Изчезва паническото желание да избягаме от проблема. Вместо това се концентрираме върху решението му.

За вас, като CEO и лидер, е важно да умеете да използвате този положителен стрес в работата си, но да се предпазвате от всякакъв вреден стрес в живота си.