Как да тествате стартъп идея без готов продукт

Автор: Мег Дикей

Наскоро писах една статия за така наречените MVE – Minimum Viable Experiments. Накратко, това са експерименти, които:

  • Изискват минимална подготовка
  • Изискват минимални ресурси
  • Показват ви дали в крайна сметка имате стартъп, който си заслужава да бъде създаден

MVE експериментите са страхотни, защото изместват фокуса от създаването и го насочват към валидирането на идеята. Това е важно, защото според мен колкото по-дълго преследваш идеята си за стартъп, без реално да създаваш нищо, толкова по-отворен ще бъдеш за нови идеи. Това гарантира почти сигурен успех, когато дойде време за изпълнение.

Така че, за да ви помогна да прегърнете идеята първо да валидирате, а след това да създавате, направих списък с три начина, по които можете да изпробвате стартъпа си, без да създавате нищо.

1. Тестът с фалшивата врата

Това може да бъде уеб страница, реклама бутон или някакъв друг начин да рекламирате продукт, който тепърва трябва да бъде създаден. Тестът с фалшивата врата е начинът, по който компанията Zynga games изпробва идеите за своите продукти. Те създават описание от пет думи за новите игри, които мислят да създадат, заедно с няколко реклами, които поставят в много посещавани сайтове. Накрая произвеждат само игрите, които са привлекли определен брой кликове на “фалшивата врата”.

Един от начините да направите фалшива врата е като създадете страница на вашия бъдещ бизнес, след което насочите няколко реклами във Facebook или Google към въпросната страница. Така ако например се целите към определена демографска група, ще разберете дали има интерес към вашия продукт. Ако няма, ще знаете, че рекламираният продукт трябва да се промени. Може да помислите да поставите мейл лист, в който да се записват хората, които желаят да получават известия за ъпдейти. По този начин, когато сте готови действително да създадете продукта, ще имате списък с имейлите на заинтересованите клиенти.

2. Тестът със сториборда

Тестът със сториборда е неформален начин да тествате идеята си, който ще ви позволи да излезете от офиса и да разговаряте с вашите потенциални клиенти. За да го направите, трябва да представите идеята си като сториборд – нещо като кратък комикс. Важно е сторибордът да е кратък и също така симпатичен. Трябва да покрива главните проблеми, пред които се изправят потенциалните ви клиенти и как вашият бизнес може да ги разреши.

След това трябва да намерите тези потенциални клиенти и да завържете разговор с тях. Насърчавам ви да посещавате местни събития, за да срещате клиенти. Например, какво да правите, ако създавате приложение за романтични срещи? Просто намерете местни събития за необвързани. Искате да срещнете заети работещи родители? Гарантирам ви, че във вашия район има срещи на “работещи майки и татковци”. Искате да започнете бизнес, който да помогне на хората да правят ремонти по колите си сами? Помислете да станете член на местния автомобилен клуб. И в никакъв случай не се страхувайте да потърсите групи по интереси във Facebook и другите социални мрежи.

И когато откриете своите хора, започнете да разговаряте с тях и им покажете вашия сториборд. Гледайте да задавате въпроси като:

  • Сблъсквали ли сте се с този проблем?
  • Можеш ли да се разпознаеш в героя на историята ми?
  • Интересува ли те продуктът от историята ми?

Накрая трябва да прецените дали историята ви е правилна. Дали клиентите ви се нуждаят от точно това решение на точно тези проблеми. Целта ви е да разберете дали хората ще си купят продукта, който искате да създадете.

3. Тестът със заместващия MVP

Вие сами можете да изпълните ролята на MVP – Minimum viable product, или минимален жизнеспособен продукт. Общо взето това е версия на продукта, който искате да предложите, но цялата работа се върши от човек. И този човек най-вероятно ще сте вие. И може би ще ви е трудно да повярвате, но когато изпълнявате ролята на MVP, все пак не създавате нищо.

Да речем, че искате да създадете приложение, чрез което хората да си поръчват разходки за кучетата. Нещо като Uber за кучета. За да изпълните ролята на MVP, трябва да откриете няколко собственици на кучета, да им дадете телефонния си номер и да им кажете, че могат да ви се обадят по всяко време, за да им разходите кучетата. От тук нататък започвате да събирате данни. По този начин ще научите неща като:

  • Колко често хората се нуждаят от някой, който да разхожда кучетата им?
  • Какво искат от човека, който разхожда кучетата им?
  • Колко пари са склонни да платят за тази услуга?

Това е чудесен начин да научите повече за нюансите, които продуктът ви трябва да предложи. Също така ще откриете и първите си клиенти, от които ще започне да се разнася мълвата за вашия продукт.

Източник: medium.com

Прочетете още: Пет начина да намерите ангел инвеститор за своя стартъп