5 начина, по които лошото лидерство пречи на бизнеса ви

Много от хората, които се занимават с бизнес, търсят причините за неуспехите в проблеми с маркетинга или с продажбите. Често обаче истинският проблем е в лидерството. Това е един от най-важните уроци, които можете да научите като предприемач и той ще промени начина, по който водите екипа си и ще подпомогне успеха ви.

Като предприемач, имате възможност да се скриете от погледите. Подразбира се, че вие сте човекът, който ще взема важните решения в компанията. Лидерството е нещо, което повечето предприемачи мислят, че владеят, но истината е, че малцина притежават необходимите качества да водят. И когато само играете ролята на лидер, вместо наистина да сте такъв, това може да разруши бизнеса ви.

Днес искам да споделя с вас пет начина, по които лошото лидерство разрушава бизнеса. Ако се разпознаете в някое от тези, веднага вземете мерки и се променете. Ако го направите, веднага ще усетите положителната промяна.

Лоша визия за бъдещето

Това се случва, когато някой CEO има обща представа за целите си – например да продаде X продукт до датата Y – но не знае как да разпредели стъпките, за постигането на това. Те не могат да определят какво количество от продукта трябва да продават всеки месец или пък какви трябва да да месечните резултати от маркетинговите им кампании.

Разбира се, другият сценарий е, когато предприемачите знаят какви са ключовите резултати, които трябва да постигнат и до кога, но стават алчни и предприемат отчаяни действия. Те са толкова заслепени от голямата си цел, че правят всичко възможно да продадат продукта или услугата си, дори това да значи да не продават на правилната си аудитория, която напълно ще оцени ползите от продукта. Това води до оплаквания от потребители, раздразнение и свръхнатоварен отдел за обслужване на клиенти.

Запитайте се как искате да изглежда бизнесът ви? И кога? Това са първите два въпроса, на които трябва да отговорите, ако искате да имате ясна визия за бизнеса си.

Позволете да ви дам пример. Имам ясна цел за фитнес франчайза ми Fit Body Boot Camp – искам всеки от собствениците да има поне два обекта. Но какво значение има дали 650 души държат 650 обекта (по един на собственик) или 325 души държат 650 обекта (по два на собственик)?

Тъй като имаме по-малко франчайзи за повече обекти, това ми позволява да държа по-малък екип и следователно да им плащам повече. Това значи, че всеки от тези собственици ще печели повече и ще има по-голяма лична свобода. Тази визия дава ясна представа какви са непосредствените цели през следващите години.

Липса на инвестиции в развитието на екипа

Толкова много предприемачи, начинаещи и опитни, очакват да назначат членове на екипа, които вече имат “вградена” работна етика, издръжливост и умения. Това няма как да стане, защото вие сте в играта много преди тях.

Тези фалшиви очаквания често водят до враждебност между предприемача и служителите му. Така се появява вредната работна култура. Собственикът не иска да уволни служителите, а служителите не искат да напуснат, заради страх от промяна. След време тази неприязън се задълбочава до степен, при която работодателят и служителите му не могат да бъдат в едно помещение заедно. И в крайна сметка или предприемачът ще се ядоса дотолкова, че да уволни служителите, или те сами ще напуснат.

Именно затова е важно да се наемат членове на екипа, а не служители. Служителите идват на работа късно и си тръгват рано. Членовете на екипа са тези, които са готови да отделят от личното си време в името на проекта. Като лидер, вашата роля е да инвестирате в отдадеността на екипа, за да могат да работят именно като екип, а не като служители.

Чудите се как да инвестирате в екипа си? Аз плащам, за да посещават най-добрите конференции и семинари, за да усвоят нови умения. Когато се върнат, те споделят какво са научили с останалите членове на екипа. Заедно решаваме как най-добре да приложим наученото в работата си. Понякога дори наемам експерти, които да ни обучават и да вдигнем нивото на целия екип.

Задържането на вредни служители

Като шеф на собствен бизнес, вашата работа е да давате свобода на екипа си. Това означава да им предоставяте ресурсите и подкрепата, за да израстват като професионалисти и като личности (както споменах и по-горе).

Повечето членове на екипа ще се възползват от тази свобода. Ще станат издръжливи на стрес и ще развият по-добри работни навици. Понякога се случва обаче някой от тези служители да злоупотреби с тази свобода. Той ще стане неангажиран и ще прави нещата както си реши, вместо да следва вашата култура и визия.

Най-лошото, което можете да направите за своя бизнес в тази ситуация, е да задържите този служител. Ако не уволните зле представящ се служител, пращате съобщение на останалите, че толерирате посредствеността. В крайна сметка нивото на всички останали ще спадне.

Урокът тук е да наемате бързо и да уволнявате бавно. Дайте на ентусиазираните служители възможност да се развиват, но предупредете тези, които отказват да се впишат. Ако продължават да отказват, нямате друг избор, освен да прекратите отношенията си с тях.

Лоша комуникация

Борис Гройсберг, преподавател в Бизнес училището на Харвард, е открил нещо зашеметяващо. Мега корпорации като Nokia, Star Princess Cruise Lines, Enron, British Petroleum и Thai Airways са се провалили заради лоша комуникация. Проблемите в комуникацията възникват по две причини – защото предприемачите правят предположения за членовете на екипа си и защото се страхуват да не наранят чувствата им.

Ако например някой предположи, че член от екип му знае нещо, но този член всъщност няма никаква представа, шефът започва да чувства раздразнение и гняв към този човек. Само защото не е имало комуникация между двамата.

Да, много предприемачи се провалят в разговорите си с членове на екипа. Понякога имат проблем да кажат какво точно даден член на екипа трябва да започне да върши по-добре. По този начин се изпуска възможността да се даде полезен съвет на човека.

Веднъж разговарях с член на екипа си, който всеки ден закъсняваше и постоянно се обаждаше, че е болен. Застанахме очи в очи и му каза: “Хей, ти винаги закъсняваш и си болен и това е лошо, защото знам, че си много талантлив. Трябва да си по-сериозен или ще трябва да се разделим.”

Той първоначално ми каза, че може да се справи, но след два дни даде предизвестие, че напуска. Това беше по-добре и за двама ни. Той нямаше възможност да направи работата приоритет, а аз се нуждаех от някой, който ще държи на работата си. Без тази комуникация, той щеше да бъде принуден да върши нещо, което не желае, а аз щях да имам зле представящ се служител.

Нерешителност

Предприемачите, които са нерешителни, костват на бизнеса си повече пари, отколкото тези, които вземат грешни решения. Генерал Норман Шварцкоф веднъж е казал: “Когато командваш, командвай.” И е бил прав.

Казано по-просто, трябва да вземете решение, а след това да го следвате. Като предприемач ще вземате много решения всеки ден. Няма значение, ако тези решения са грешни. Важното е след това да можете да ги коригирате.

Защо това е толкова трудно за разбиране от предпремачите? Причината е страхът от провала. Не желаят да изглеждат глупаво пред останалите. Иронията е, че всъщност ще изглеждате по-добре пред останалите, ако можеш да се поправиш след грешно решение.

Преди години пуснахме промоция с купони за клиентите на Fit Body Boot Camp, които да ползват в Costco. Аз бях много ентусиазиран за идеята, но след като разговарях със собствениците на франчайзи осъзнах, че не е толкова добра. Вместо да стоя там и да кърша пръсти, послушах съвета и отмених сделката. Какъв беше резултатът? Спечелих доверието им, понеже разбраха, че ако направя нещо, което не им се харесва, ще се поправя, за да са доволни от това, което им предлагам.

Лидерството не е нещо, с което се раждаш. Лидерските умения се създават и развиват с времето. Това всъщност е най-мъдрата инвестиция, която може да направиш, тъй като силните лидери изкарват повече пари, вдъхват повече респект и имат постижения, с които конкурентите им не могат да се мерят.

Автор: Бедрос Кеуилиян

Източник: www.entrepreneur.com