Как да Създадеш Бизнес, който да Работи без Теб

Отдръпвайки се от оперативни вътрешни задачи, ви дава възможност да създадете самостоятелна компания и да спечелите ценно свободно време.  

От Matt Shoup, ENTREPRENEURS’ ORGANIZATION

Авторът е CEO на MattShoup.com. Той помага на  други  СЕО-та по света, със съвети и вдъхновение за живота, любовта и лидерството. 

Много предприемачи се надяват да отгледат бизнес, който един ден ще работи без тях, за тях. Докато разраствах моя, винаги бях заинтригуван, когато срещнех собственици на бизнес, които ходят на дълги ваканции и приключения, уверени, че техните компании ще работят безпроблемно докато ги няма.  Моят  телефон винаги звънеше и ставаше въпрос за проблеми, въпроси от служители, обаждания от клиенти и доставчици …

Моята роля на CEO , Президент, Основател и „Безстрашен Лидер“,  включваше това да поемам поне по няколко досадни задачки, от всеки отдел, всеки ден. И аз всъщност обичах да бъда „пенкилер“ човека в моя бизнес, но това ми пречеше да изживявам пълноценно моята мечта, да насърчавам лидерството, и като цяло да разраствам моята компания.

Отне ми 10 години опит и грешки, за да се науча как да изпълня мечтата си и да се отдръпна от ежедневните оперативни задачи, в моят компания. По-рано тази година, Аз взех решение да се откажа от надзора на ежедневните процеси в M & E Painting, която основах през 2005. Докато растежът бе вълнуващ, аз бях всичко в компанията:  този който затваря сделките,  силната ръка, решаващият всички проблеми, маркетинг геният, асистента на финансовия мениджър и най-накрая контрольор „тясното гърло на бутилката“, което  ни спираше да растем, дори по-бързо.

Днес, аз съм изцяло ангажиран в развитието и ежедневните операции на моята нова компяния:MattShoup.com.  Тук излагам стъпките, които препоръчвам на други, които искат да намерят начин техният бизнес да се развива без тях, така че и те да направят преход, който аз направих.

 1.       Престанете да кръжите наоколо и да отговаряте на въпроси.

Вие наемате хора с причина, така че оставете ги да си вършат работата.  Когато членовете на екипа имат специфични роли и вие се отдръпнете, за да ги оставите да ги заемат, вие се сдобивате с група от вдъхновени и ангажирани колеги. Когато „кръжите“ и ги наглеждате, те имат склонност да бъдат по-малко мотивирани, от това да бъдат самостоятелни и вместо това идват при вас с различни въпроси, без да правят усилие да решат проблемите сами.  Сега на такива въпроси отговарям така: „ Вярвам, че ще вземеш правилното решение. Имено заради това те наех на работа.“

2.       Вземете си мини-ваканция.

Няма по-добър начин да видите как работи компанията без вас, от това да я напуснете. Планирайте ваканция, през която няма да сте въобще на разположение, от една до четири седмици. Когато се върнете, направете оценка за това къде са се появили проблеми и къде не са били решени. Именно тези области, в които има нерешени проблеми, ще ви покажат как можете и трябва да овластите вашият екип.

3.      Превърнете се в дядото/бабата.

Когато членовете на вашия екип са нови, за организацията, те са като „деца“ и не знаят „какво не знаят“.  Вие ги учете на основите, на тяхната позиция през техните „тийнейджърски“ години. След като станат доверени „възрастни“, които са готови да донесат нов тип лидерство и други служители в компанията,  вие трябва да има дадете пространство, за да могат да го направят. Вие се превръщате в „дядото“ или „бабата“; те са достатъчно възрастни да вземат собствени решения и да преценяват последиците от вземането на грешни такива.

4.       Делегирайте.

Въпреки че аз съм CEO-то и лидера на компанията, моята длъжностна характеристика не отговаряше на моята титла, така че аз изтрих моята роля от дъската и просто изброих какво съм правил през последните години. От там, аз категоризирах и делегирах всичко. Осъзнах че вършех 10-15% от работата, на всеки тим лидер. Тази промяна не увеличи отговорностите на моите колеги. Вместо това им даде възможност изцяло да поемат отговорност за съществуващите такива и да влязат в роля пълноценно.

5.      Оставете провалите да се случват.

Тъй като моят лидерски екип вършеше нещата независимо, забелязах неща , които аз не бих направил. Понякога те намираха по-добър начин да произведат по-ефективни резултати. Когато за пръв път видех малка грешка и провал, аз се втурвах да помагам.  Обаче, се научих да прегръщам провала, като възможност да коучвам и водя моя екип.

6.      Отървете се от всичко, което ви връзва за компанията. 

Когато напуснах компанията, предадох „кормилото“ на един член от екипа по продажби, оставих всичките си фирмени ризи и екипировка, изхвърлих моите бизнес картички и закрих вътрешният си номер.  В моя случай, компанията е била част от моята идентичност, през 1/3 от живота ми. Тази стъпка е изключително трудно, но аз вярвам, че е много важна.

7.       Отдайте се на заминаването и го съобщете официално.  

След като подготвих напускането си, аз го съобщих публично. Публикувах в социалните медии, че „Аз съм освободен“ от моята компания, което доведе до някои интересни обаждания и съобщения. Също така, съобщих всички нови повишения и роли , признателност и промени, които предстояха да се случат в компанията.  Това създаде доста безплатна реклама и накара доста хора да говорят за M & E Painting, както и за новото ми начинание MattShoup.com.

8.      Избягвайте „зоната“.

Моята доминираща личност може да ме доведе лесно в капана на зоната „да управлявам нещата“. Тези лоши навици могат да се влачат дълго. Но ако стоите далеч от „спусъците“, ще отпуснете примката. Важно е да разберете как сте устроени и кое би ви засмукало обратно в бизнеса.

Не ми беше лесно да отстъпя своето място. Все още не е. Но аз вярвам, че това е правилната рамка да създадете машина,  която работи без вас, като същевременно зачитате това, което сте, което отстоявате и което сте построили през годините.

Източник: www.inc.com