Как да извлечете максимума от лидерския екип на вашия стартъп

Вие сте успели да започнете бизнес сам. Честито, вие сте направили нещо наистина изключително. Ако искате този бизнес да продължи да расте, ще ви е необходима помощ.

В крайна сметка, съдбата на вашата компания ще зависи от избора на хората, с които сте решили да работите. Ако изберете направилните хора, вероятно вашият стартъп  няма да оцелее. Това е една от най-честите причини, поради която стартиращите фирми не успяват. Но вие сте този, който ще трябва да подбере специалистите.

Често предприемачите прекарват много часове сами, изграждайки компания около една изцяло своя  идея. Ето защо те се колебаят да въведат други хора. В зависимост от това къде сте сега, сглобяването на лидерски екип, който да ви помогне да управлявате вашия бизнес, ще ви струва сериозен капитал.

Дори и най-талантливите предприемачи не могат да направят всичко, което е необходимо, за да разраснат бизнеса си сами.

След като съберете екип, вашето мислене като предприемач трябва да се промени радикално. Вместо да фокусирате цялата си енергия върху преследването на бизнес цели или разработването на вашия продукт, голяма част от времето ви сега ще бъде фокусирано върху подкрепата на екипа. В началото можете да се изкушите да вършите нещата по свой начин. Обаче важното е да се противопоставите на това изкушение. Вместо това, направете следните стъпки, за да осигурите ефективно сътрудничество и да извлечете максимума от лидерския си екип.

1. Делегирайте част от своите правомощия на други членове на екипа.

Ако искате членовете на екипа ви да инвестират в изграждането на вашата компания, както предполагам,  че и вие го правите, тогава трябва да им дадете право на собственост. Имам предвид собственост не само под формата на акции. Например, ако сте основател с технически опит, вероятно ще искате да наемете някой CEO с бизнес опит. Позволете на този човек и останалата част от лидерския екип да участват в изграждането на част от визията на компанията и да вземат важни решения за нейната посока.

Не се страхувайте да делегирате. Разделете отговорностите си на две категории: вътрешна и външна.

Вътрешните отговорности биха могли да включват всичко. Например, от инсталация на QuickBooks до разработване на продукти или създаване на G Suite календари и софтуерни интеграции на пейрол системи. Външните отговорности могат да бъдат задачи като преговори по договор, планиране на опции върху акции, изяви в пресата или срещи с инвеститори. “Сегментирането на тези задачи насърчава разговорите за използване на силните страни на членовете на екипа, запълване на пропуски и приоритизиране на отговорностите”, казва Уил Кофел, ръководител на Google Cloud Startup Program в Северна и Южна Америка. След като имате списък от отговорностите си, преразпределете някои от тях на лидера от вашия екип, който е най-способен да се справи с всяка функция.

2. Приложете цялостен подход за благополучието на вашия екип.

Когато мислите за благополучие, най-вероятно си мислите за здравноосигурителния пакет. Намерете начини да подкрепите физическите, финансовите и умствените способности на вашия екип, както и тяхното лично израстване, управление на стреса и духовно здраве. Като се възползвате от холистичен подход за подпомагане на благосъстоянието на вашия ръководен екип, ще помогнете на всеки член на екипа да допринесе за работата си. Има много начини, чрез които можете да постигнете тази цел.
Например, Softwire, компания за разработка на софтуер в U.K., предлага на служителите си частна фитнес зала, готвач на място и стая за отдих, както и уроци по музика. Дори и да не сте в състояние да направите същото, все още можете да намерите креативни начини да гарантирате, че членовете на вашия ръководен екип имат възможности за личностно израстване и така необходимата почивка и релаксация.

3. Не решавайте проблемите им.

Като основател ежедневните ви списъци със задачи са безкрайно дълги. Въпреки това, те никога не трябва да включват проблеми за разрешаване, които не са ваши. Не правете каквито и да било услуги на членовете на лидерския си екип, само защото сте прекалено отзивчив. Когато решавате проблеми вместо тях, вие им пречите да израстват като лидери. Освен това, ако пожертвате време, което може да отделите за стратегия и дългосрочно планиране, за да разрешите проблеми, които – макар и да са важни – са отговорност на някой друг, вие правите лоша услуга на своята компания. В резултат на това най-вероятно ще стигнете до burnout.

Според експертa по стартъпи, Дейвид Финкел, понякога най-доброто нещо, което можете да кажете на член на екипа, който пита как да решите проблема е: “Не знам. Какво мислиш ти?” Този вид реакция насърчава хората да се доверяват на себе си и да поемат инициатива, също и потвърждава вашето доверие в тях.

В някакъв момент от вашето предприемаческо пътуване ще осъзнаете, че нямате всички отговори. Вместо да ги търсите сами, разчитайте на други, които могат да ви помогнат да попълните празните места. Правилният екип, посредством вашата подкрепа, може да оживи първоначалната ви визия по начин, който никога не сте мислили за възможно.

Автор:  Рет Пауър, Главен Коуч, Power Coaching and Consulting за Inc.com

Прочетете още: Всеки велик CEO се заобикаля с изключителен лидерски екип. Ето как да създадете вашия