Милен Иванов за бизнеса, събитията и “40 до 40”

Той е само на година разстояние от 40, но смело “стъпва” в “40 до 40” на Дарик радио с проект, които променя средата, в която работи. Милен Иванов е роден в Силистра и през последните десет е сериен предприемач в различни области на бизнеса, предимно свързани с B2B услуги. Има опит като инвеститор, работодател и мениджър в сфери, включващи реклама, събитиен мениджмънт, интернет проекти и бизнес услуги. Като иноватор има няколко награди зад себе си – “Млад предприемач на Годината” 2003 г. и “Награда за креативност и иновации” на световни финали в Истанбул. Основател и председател на CEO Club Bulgaria – най-голямата неформална мрежа от топ мениджъри и предприемачи в България.

Журито на проекта “40 до 40” хареса неговия проект Sponsia, с който се захваща в началото на 2013. Платформата представлява онлайн пазар, който свързва и помага на организатори на събития и спонсори да срещнат най-подходящия партньор. Sponsia дава възможност на професионални и непрофесионални организатори на събития да генерират бюджет и да реализират по-добри събития, а спонсорите да откриват разнообразие от подходящи събития, които помагат на марките им да градят имидж и връзка с потребителите, а на бизнеса им – да расте.

В личен план Милен е баща на две момчета, запален голфър, аматьор пианист и китарист. Автор е на книгата “Как да си намерим по-добра работа в България”. Ето какво разказа той в ефира на Дарик радио:

Занимавате се с разнообразни  неща.  Това  е поредното доказателство, че журито  на  “40 до 40” избра хора,  които  оборват твърдението,  че  сме  най-бедни,  че  не  си  харесваме страната  и  че  нищо  не можем  да  направим  за  нея. Вие  сте  поредното  доказателство,  че  и  в  България  може  да  се  прави  бизнес:  да  се предлагат  иновативни  идеи,    да  се  разработват  стратегии  за  повишаване  на продуктивността… Но нека да насочим разговора към вашия проект и към нещата, с които  се  занимавате.  Те  са  свързани  с  професията  сериен  предприемач.  Какво означава това?

Милен Иванов: 
Досто често ми задават въпроса с какво се занимавам. В годините открих, че този термин – сериен предприемач – обхваща всички дейности и проекти, с които се занимавам. Предприемачът е човек, който поема риска да работи за себе си, да създава бизнес, различен от всички известни за обществото. И тъй като съм се занимавал с много дейности, нарекох себе си сериен предприемач.

Пробвали сте си късмета в различни начинания. Винаги ли са били успешни?

Милен Иванов: 
Не винаги. Това е част от бизнеса. Понякога съм успявал, друг път съм губил. През годините съм стартирал 10 вида бизнес, но не всички са били успешни. Невинаги постигаш това, което си замислил. По-добре да приемеш неуспеха като част от живота и като силен урок, който ни учи дори повече от самия успех.

Там, където има проблем, може да се потърси  и решение. Споделяте ли тази мисъл?

Милен Иванов:
 Естествено. Това е основен начин да се търси решение. Когато видиш, че има проблем, търсиш решение. Когато видиш, че едно решение може да бъде подобрено, можеш да създадеш нов бизнес. Много често предприемачеството не е свързано с нова технология, а по-скоро с нещо, което никой не е правил добре досега. То може да се отнася до по-добро обслужване или до по-бърза доставка на определен тип услуга.

Понякога решенията са пред очите ни, но ние не ги виждаме. Така ли е според вас?

Милен Иванов:
 Именно. В една стая има петима души и един проблем, но всеки от петимата може да гледа на проблема по различен начин. Зависи какви са му нагласата и софтуерът, изградени през годините.

Да започнем с нещата, с които сте се занимавали. В кои сте успявали и в кои сте се проваляли?

Милен Иванов:
 От дълги години развивам един бизнес, свързан с подбор на персонал. В началото на 2003 година станах представител на английска компания, която се занимава с Headhunting, т.е. заех се с откриване и привличане на таланти. Преди две-три години успях да изкупя дяловете от моите английски съдружници и започнах да развивам собствен бранд под името Хорайзънс. Тази компания вече 10 години е лидер на пазара и означава подбор на персонал на експертно, средно-управленско и топ ниво.

В същото време “флиртувах” и с други бизнеси. Например – успях да развия бизнес, свързан с реклама във вътрешни пространства: отдаване под наем на рекламни пана в тоалетни, фитнес-зали и други интересни помещения. Да поясня: имаш магазин или заведение, където има огромен трафик от хора. Вярваш, че този трафик би бил интересен за рекламодателите и предлагаш да го отдадеш за реклама. С това се занимавахме – помагахме на тези хора да си продават пространството. 

Друг бизнес, който започнах, беше много иновативен за времето си. Свързан е с възможността да подариш преживяване. Компанията се казваше Givebg. Тя предлагаше възможност да подариш самолетен билет, да участваш в състезание или пък да дадеш интервю в Дарик радио, ако това е била мечтата на човека, бенифициент на услугата. Продавахме през един уебсайт, което не се оказа особено успешно за индивидуални продажби. Но пък вървяха добре бизнес-продажбите, продажбите за коорпоративни клиенти, при които работодателите могат да подарят запомнящо се преживяване на своите служители.

Имаше ли екстремни, екзотични желания?

Милен Иванов:
 Имаше. Преживяванията бяха от каране на самолет до прекарване на Нова година в ледена палатка на Северния полюс. По-евтините услуги се продаваха по-бързо, като например рафтинг, скачане с бънджи и други подобни адреналинни преживявания.

Да не ви е дошла идеята от филма с Майкъл Дъглас “Играта”?

Милен Иванов: 
Харесвам този филм, но идеята дойде от друг колега-предприемач, когото много уважавам – Ричард Брансън. Той има подобен, но по-успешен проект във Великобритания. Пътувайки често до тази страна, имам възможност да черпя идеи оттам и се опитвам да ги пренасям тук. За мен тези пътувания са предпоставка за нови идеи и за вдъхновяване на предприемаческия дух.

Последната  новина,  която  чух  за  Ричард  Брансън  е,  че  се  изнася  на  своя  остров, защото не е много доволен от нарастването на данъците…

Милен Иванов: 
Аз бих му предложил да се пресели в България. Десет процента е много добра данъчна среда и добра предпоставка за привличане на подобни инвеститори.

Държавата пречи или помага по някакъв начин на вашия бизнес?

Милен Иванов: 
Не мисля, че ни пречи, но и не помага. А това трябва да е приоритетна насока в управлението. Аз съм привърженик на теорията, че колкото по-малка е държавата, толкова повече трябва да стимулира свободния, предприемаческия дух. Един от проблемите на нашия малък пазар е, че тук трудно де развива по-екзотичен бизнес. В повечето случаи ние сами си слагаме бариери в мисленето. А можем да продаваме и в Европа. Вече има много канали за връзка. Не е лесно, но не е невъзможно. Това се случва в много по-малки страни, където предприемаческите екипи на една компания още от първия ден на създаването й започват да мислят как да я превърнат в европейска, дори в глобална компания. Пример за това са Естония, Латвия, Финландия. 

Хоризонтът  на  един  предприемач  не  бива  да  се  ограничава  само  в  столицата или само  в  държавата.  Добре  би  било  да  е  отворен  към  света.  От  разговора  ни  дотук оставам с впечатлението, че споделяте тази философия.

Милен Иванов:
 Съгласен съм. И друго, което биха могли да направят българското правителство или българските институции, е да се проучи кое работи добре на други места и да се приложи у нас. Преди два месеца бях в Дъблин като гост на най-голямата технологична конференция в Европа. Те са разработили толкова много иновативни идеи и технологии, с които са успели да привлекат толкова много топ технологични компании. Там са и Facebook, и Google. Екипите им наемат хора, плащат данъци и управляват операциите за цяла Европа. Аз мисля, че тук ние също имаме шанс да привлечем 10 % от тях.

Според мен  на  управляващите  им  липсва  визия,  липсват  им  успешни стратегии… Какво ще кажете?

Милен Иванов:
 Споделям това мнение. За мен един от най-сериозните проблеми е, че се назначават на служебни постове не хора, които разбират от тази материя, а хора, които са приятели или роднини на други политици. Няма последователни действия, които да доведат до някакъв ясен план или ясна стратегия. Има много по-важни неща от това, което се дава по телевизията или в новинарските емисии. На заден план остават истинските проблеми и въпроси, които не търпят отлагане.

Какво  мислите  за  електронното  правителство? Мислите  ли,  че  това  би  разрешило много проблеми,  неотложни въпроси и би дало много възможности за развитие?

Милен Иванов:
 Това е страхотна идея. Все още не се е реализирала, а от дълго време се говори за нея. Причината е нежеланието да бъде реализирана.

В България ли се занимавате с Headhunting или в Европа?

Милен Иванов: 
В началото започнахме като регионален център, който работеше за цяла Югоизточна Европа. Впоследствие се фокусирахме само в България. Тук имаме специализация, опит и контакти. Напоследък не съм отдаден изцяло на този бизнес. Той сега си има управител, а аз обичам да казвам, че съм щастлив собственик. Моят фокус е в нов проект. Успях да получа подкрепа от страхотен партньор – Фонда за рискови инвестиции. Чрез една европейска програма те управляват и инвестират пари в рискови Start up бизнеси, които са в тази част на Европа. Проектът, който те подкрепиха и аз напоследък развивам, се казва Sponsia и е иновативен за целия свят. Това е онлайн платформа, която организира събития. Тази платформа подпомага така наречените спонсори да рекламират по-ефективно събитието, което са избрали като рекламна среда. Идеята ни е да го предлагаме на различни компании, стартирали свои бизнеси в различни краища на света. Засега имаме запитвания от Русия, от Дубай, Израел и Германия за партньорства.

Бихте ли се захванали с проекта “40 до 40”? На нас ни предстои събитие…

Милен Иванов:
 Всеки, който организира събитие, е наш потенциален партньор. Нашата крайна цел е да бъдем запознати с всяко едно събитие, което се организира в дадена страна. После да го представим на бъдещите рекламодатели, за да има шанс да бъде спонсорирано. Ако организирате събитие, ще си потърсите спонсори. Това, което правим, е да ви дадем подкрепа, по-голяма експозиция от различни рекламодатели и същевременно интересни решения, така че съответното събитие да стане по-интересно за вашите спонсори. Такъв пример е мобилната апликация.

Напоследък са популярни event апликации, които всъщност дават възможности на този, който организира събитие, да вкара цялата информация в тази апликация, за да може посетителите на неговото събитие да знаят какво се случва, кой ще бъде лектор и да са информирани за други въпроси, които ги вълнуват. Това действа и като социална платформа, чрез която можеш да разбереш кой от твоите приятели ще посети това събитие.

Ограничавате ли се в дадена сфера?

Милен Иванов: 
Като идеи, визия нямаме ограничения. В началото се фокусираме върху по-малки събития, които все още не са толкова добре разработени откъм привличането на спонсори. Те са в областта на бизнес конференциите, като под малки разбираме между 100 и 200 души. За нашата страна означава едно, но ако разглеждаме събитие, което се случва във Великобритания, го наричаме микро събитие. При нас има и събития, които са от 20 до 50 души, посещавани от качествена аудитория, формираща определен тип мнение. Може да има силен социален статус в социалните мрежи и да влияе върху разпространенито на определен тип идея. Характерното за този тип събития е, че те обикновено са извън полезрението на рекламодателите. Чрез тази платформа ние даваме възможност на рекламодателя да научи за 50 такива малки събития, които може да оформят една голяма аудитория. Представете си, че ни съберете всички номинирани в проекта “40 до 40” и после всеки от нас постне нещо интересно на своята Facebook страница. Това ще стигне до повече хора в България и по света. Ако всеки от нас има много приятели и познати на своята страница, живеещи в различни точки на света, това ще формира една голяма аудитория.

Автор  сте  на  книгата “Как  да  си  намерим  по-добра  работа  в  България”. Колко  е голяма книгата?

Милен Иванов:
 Около 120 страници. В днешно време да пишеш обемна книга не е най-ефективният начин да провокираш хората да я прочетат. Написаната от мен книга е наръчник, който да помогне да намериш своето място. Има я и в хартиен вариант, и в електронен вариант. 

Георги Господинов, който е посланик на нашия проект, е добър пример за успяващ съвременен български писател…

Милен Иванов:
 Да, харесвам го като писател. Не мога да кажа, че моята книга е от най-продаваните, но тя е плод на личното ми желание да разкажа какво съм научил в областта на кариерното консултиране.

Милен Иванов разказа за много интересни свои проекти. Поредният пример, че  е  възможно  да  се прави  бизнес  в България. Благодаря Ви  за гостуването. Очаквам  да  се  видим на нашето събитие, което ще  бъде организирано през месец март. Тогава ще представим всички вас на едно място.

Милен Иванов: 
Тогава не забравяйте още през януари да си пуснете събитието в нашата платформа, за да имате повече спонсори.

darik.bg