Най-разпространените митове за Big Data

Темата за Big Data (големите масиви от данни) е много нашумяла. Но дали вашата компания е готова за последиците от използването им?

Big Data са навсякъде. Те са най-популярната тема в бизнеса, здравеопазването, правителството и къде ли още не. Много компании разполагат с тях, а тези, които ги нямат, ги искат. Но какво значение имат те за компанията ви? Дали наистина се нуждаете от тях? Готови ли сте за промените, които те ще донесат? Дори да сте готови и да го искате, можете ли да си го позволите? Ако имате правилен подход към събирането и обработването на данни, те могат да променят бизнеса ви из основи. Но ако действате половинчато или погрешно, вредите могат да бъдат повече от ползите.

Аша Саксена, член на YPO, e ловец на митовете, които се разпространяват за Big Data. Тя силно вярва във влиянието на Big Data, но е наясно и с необходимостта от подходящи условия за постигане на трайни резултати. В продължение на 20 години, Саксена е Изпълнителен директор, а към днешна дата е Председател на Борда на Future Technologies Inc., консултантска фирма, фокусирана върху анализите и управлението на Big Data за частни компании и за правителството. Саксена също така е Основател и Директор на отдел Иновации към Aculyst, фирма за анализи, която помага на доставчици на медицински продукти да оптимизират клиничните, финансовите и оперативните разходи.

Саксена споделя най-големите митове за индустрията с Big Data и какво значение могат да имат за вашата компания.

  • 1. Използването на Big Data винаги е правилният избор

Щом всички го правят, трябва и аз да го правя, нали? Според Саксена това е грешно. „Много е популярно, но не е общоприложимо!“, предупреждава тя. С целия шум по темата, всеки може да се изкуши от идеята, но дали има потребност от това? Всеки си мисли, че просто трябва да го направи „Нашата компания трябва да използва „Big Data“, за да бъде на гребена на вълната.“ Това може да бъде добра стратегия, но готови ли сте за това? Узрели ли сте за работа с Big Data? Данните могат да бъдат мощен двигател за успех. Преди да се гмурнете в дълбоките води, уверете се, че сте наясно с какво се захващате и как то може да повлияе на компанията ви.

  • 2. Big Data представляват събиране на голямо количество информация

Както в много аспекти от живота, така и тук хората често бъркат количеството с качеството. „Хората смятат, че трябва да съберат много данни. Но не става въпрос само за обема!“ подчертава Саксена. В днешно време има толкова много налична информация, че проблемът по-скоро възниква при нейното обработване, отколкото при набирането й. „В миналото технологиите бяха създадени, така че да структурират и организират данни. Информацията трябваше да се подрежда в колони и редици. Но днес, много голяма част от данните не са структурирани. Сега имаме снимки, филми, социални медии … всичко това са данни! Трябва да знаете какво търсите.“ Обяснява тя. Лесно можете да се загубите в цялата тази информация и да се отдалечите от постигането на целите на компанията.

  • 3. Big Data могат да ви помогнат да намерите всички отговори.

Big Data могат да ви дадат много отговори, стига да зададете правилните въпроси. „Хората се объркват. Не знаят какво да правят с тях. Мислят си, „ако съберем всички данни, ще намерим всички отговори“, но ако задавате погрешни въпроси и събирате ненужна информация, никога няма да намерите верните отговори. Безсмислено е да разполагате с данни, ако не можете да извлечете ползи от нея. И така, каква добавена стойност получавате от данните? Big Data звучат привлекателно, но смисълът им се губи, ако не знаете какво да правите с тях.

  • 4. Ако наемете умници, те ще ви кажат как да използвате Big Data

Само защото някой е умен и има докторска научна степен не означава, че разбира Big Data. „Не става въпрос да назначите най-умните хора и те задължително да успеят да приложат Големи данни. Трябва да имате правилните хора. Кои са те? Това са тези специалисти, които разбират нуждите ви и могат да използват Big Data за задоволяването им. Но дори и правилните хора имат нуждата от определени обстоятелства. Нужно е да имате изградена инфраструктура в организацията. Трябва да знаете каква е следващата ви стъпка и кой е правилният път. Това е цялостно мислене на хората и културата.“ Всички служители трябва да имат еднакво виждане за компанията и за целите, които искат да се постигнат чрез данните.

  • 5. Big Data означават големи разходи.

Преди време това може и да е било вярно, но не и сега. „В миналото е трябвало да съберете данните, да изготвите доклад и да анализирате всичко накрая. Това отнема много време. Днес, връзката между парите, времето и данните е различна: набавят се много по-бързо за много по-малко пари. Хората си мислят, че Big Data са сериозна инвестиция. Всъщност не е задължително те да са скъпи. Проучете услугите на Amazon и Google cloud. Можете да ги използвате за индивидуални проекти на разумни цени. Започнете с малкото и надграждайте.“ Тук отново се нуждаете от правилното обкръжение и правилните хора, които да приложат наученото. „Стига тези елементи да са си на мястото, можете да създадете успешен проект.“ Научете се да пълзите, преди да проходите и подхранвайте правилната атмосфера, за да могат данните да ви донесат успех.

Автор: Кевин Даумън за Inc.com