Най-добрите лидери никога не говорят първи

Най-добрите лидери никога не говорят първи. И вие не трябва да го правите

Преди време реших, че ми е хрумнала много добра идея. Всъщност кого заблуждавам – реших, че ми е хрумнала наистина страхотна идея. Бях анализирал информацията, бях пресметнал всичко и бях стигнал до заключения. И все пак, за да съм сигурен, потърсих мнението на доверен служител.

„Мисля да променя смените на два от екипите, за да се подобри работният процес“ – казах му. Прегледах цифрите и така продуктивността би трябвало да се повиши поне с 10%. Какво мислиш?“
Той помисли за минута и каза: „Предполагам, че ще се получи.“
„И аз така мисля“ – отвърнах му.
И така, направих го. Новият график на смените беше чудесен на хартия. Оказа се обаче, че не е толкова добър на практика. Имаше проблеми, които трябваше да предвидя. Имаше и проблеми, които други хора бяха предвидили.
Но не разбрах това, докато не стана късно.
Какво стана? Явно съм говорил, когато не е трябвало.

Саймън Синек казва:
„Умението да запазиш мнението си за себе си, докато всички други не са се изказали, носи две ползи:

  • Дава на всички усещането, че са били чути. Кара ги да чувстват, че са били полезни.
  •  Дава ви възможност да чуете какво мислят всички останали, преди да споделите своето мнение. Изисква се умение, да не натрапиш мнението си.”

Когато имате идея или мислите, че знаете отговора, е лесно да задавате подвеждащ въпрос. Лесно е да задавате ограничаващи въпроси. Също така е лесно да задавате въпроси, които изискват определен отговор.
Лесно е дори да не слушате отговорите, когато сте напълно убедени, че сте прав. Точно както бях аз тогава.

Ето няколко начина, по които можете да зададете въпроси правилно. Така ще можете да чуете какво мислят останалите, преди да дадете мнението си.

Представете ситуацията

Има проблем, който трябва да се оправи. Мислите, че знаете отговора.
Може би не го знаете.
Задайте въпрос, който предлага отговора и вижте как няма да се намерят по-добри идеи от вашите.
Например, ако попитате „Не мислите ли, че трябва да направим това?“, принуждавате хората открито да ви противоречат. Очевидно вие смятате, че трябва да се постъпи по начина, който предлагате. И въпреки че един-двама души може и да не се съгласят, повечето ще замълчат, защото е очевидно какъв отговор очаквате да чуете.
Вместо това кажете: „Какво мислите, че трябва да направим сега?“ Така повдигате въпрос, без да давате и отговора му.
Това дава възможност на хората да изразят различни мнения.

Задавайте отворени въпроси

Да кажем, че има проблем с качеството. Вие сте стигнали до две възможни решения.
Може да попитате: „Трябва ли да направим всичко наново?“ Или пък: „Да изпратим ли продукта и да се надяваме, че клиентите няма да забележат дефектите?“
Тъй като предлагате само два варианта, повечето хора ще предпочетат единия или другия. Но може и да има по-добра опция.
Вместо това кажете: „Намерихме дефекти в цялата поръчка. Какво мислите, че трябва да направим?“
Може би някой ще каже да направите всичко наново. Може би някой ще предложи да изпратите поръчката и да се надявате, че клиентът няма да забележи.
А може би някой ще каже: „Защо не предупредим клиентите за проблема предварително и тогава да им изпратим продукта, като изпратим и екип, който да им помогне да отделят качественото от некачественото? Това ще намали вредата за клиента, защото може да използва веднага каквото става. И няма да ни чакат да свършим всичко наново.“
Някой може да има дори по-добро решение.
Вместо да споделяте опции, просто покажете какъв е проблемът. После попитайте „Какво мислите?“ или „Какво бихте направили?“, или „Как да се справим с това?“
Накрая замълчете и оставете хората да мислят. Не бързайте да нарушавайте тишината.

Задавайте въпроси само за уточнение

Задаването на въпроси може да накара един лидер да се чувства уязвим. Нали се предполага, че той трябва да дава отговорите. Затова задаването на въпроси може да е трудно, когато не разбирате нещо, особено ако би трябвало да го разбирате.
Не се тревожете, лесно е да поискате уточнение: „Впечатлен съм. Сега си представи, че не знам как работи това, можеш ли да ми го обясниш?“
Или: „Това звучи много добре. Само за да съм сигурен, че не съм изпуснал нещо, може ли да ми го обясниш още веднъж?“
Никога не се правете, че разбирате нещо, ако не е така. Това е загуба на време.

Обобщение

За да задавате по-добри въпроси:

  1. Ограничете въпроса си до едно или две изречения. Няма проблем детайлно да обяснявате ситуацията, но въпросът трябва да е кратък. Ако например сте открили проблем с продуктивността, обхванете всичко с въпроса: „Как да повишим продуктивността?“ Ако сте говорили за проблем с качеството, попитайте: „Как да подобрим качеството?“ Ограничаването в едно или две изречения ще ви помогне да се предпазите от подвеждащи въпроси.
  2. Не предлагайте варианти. Може да имате идеи за решения, но си изчакайте реда, преди да ги изкажете. Почти е невъзможно да сте помислили за всичко.
  3. Задавайте само уточняващи въпроси. Не отсъждайте, преди да дойде вашият ред. В момента, в който кажете: „Това е безсмислено“, вече сте убили желанието за креативни предложения.
  4. Винаги говорете последни. Вие вече знаете какво знаете. Сега целта ви е да разберете какво знаят останалите хора. Мълчете и слушайте!
  5. Никога не знаете какво ще научите, когато задавате въпросите по правилния начин.
    Особено когато говорите последни.
Автор: Джеф Хейдън
Източник: www.inc.com