Трябва ли основателят задължително да е и CEO

Автор: Робърт Глейзър

Откакто стартирах кампанията си преди 10 години, все съм с една и съща титла – основател и генерален директор. Не ми се искаше да я променям, защото ми харесва, че е донякъде омаловажаваща за позицията ми. Един мой приятел се е обявил за “главен готвач и мияч на чинии” в компанията, която основа. Винаги високо съм ценял хумора и скромността му.

Въпреки това сега, когато компанията ми Acceleration Partners се е разраснала до близо 100 човека в четири държави, ми се струва, че титлата ми може би донякъде е объркваща. В момента се нуждаем от генерални директори, които да ръководят бизнеса в различните региони. И аз не мога да изпълнявам тази роля. Така че в крайна сметка промених титлата си на основател и CEO.

Преди да се реша на тази промяна, отделих известно време, за да обмисля какво означават тези роли и титли за основателя и за самия бизнес, когато той започне да се разраства и развива.

Много предприемачи обичат да се закичват с титли. Знам за много компании с по-малко от 10 служители, в които основателите са си дали титлите “основател, президент и CEO”. Някои даже добавят и “председател”.

Проблемът с тази терминология е, че обикновено не отговаря на реалните задължения на основателите. Съкращението CEO означава “главен изпълнителен директор” (chief executive officer) и предполага, че има други ръководни длъжности, за които главният отговаря. В повечето стартъпи основателят заема повечето, ако не и всички, изпълнителни длъжности. Тези CEO няма как да са “главни”, тъй като самите те са цялото ръководство на компанията.

Да не говорим, че в повечето малки бизнеси е безсмислено лидерът да са едновременно президент и CEO. Целта на тези титли е да разграничават различни нива на отговорност, когато различни хора държат тези роли. По тази причина заемането и на двете позиции от един и същ човек не е нищо повече от подхранване на егото.

Разгледах много описания на длъжността на CEO и ги синтезирах до следните няколко неща:

  • Въвеждане и поддържане на корпоративната култура
  • Определяне на стратегията на компанията
  • Ръководене на изпълнителния екип
  • Комуникация с борда на директорите и инвеститорите
  • Да бъдат публичното лице на компанията (Питър Друкър го казва така: “CEO-то е връзката между това вътре, или казано с други думи организацията, и това, което е вън – обществото икономиката, технологията, пазарите, клиентите, медиите, общественото мнение”)
  • Да взема финалните решения по важни въпроси, съобразявайки се с нуждите на компанията, ценностите и целите.

Реших за приема титлата CEO, защото за пръв път осъзнах, че тези отговорности много точно описват моята работа. Аз вече не отговарям за финансите на компанията. Не се грижа за продажбите и другите дейности. Напълно съм спрял да се занимавам с продукта на компанията си.

Фокусът ми всеки ден е стратегията, културата, ръководенето и развиването на лидери. Аз съм главната връзка между клиентите, партньорите и консултантите. Аз съм CEO.

До тук ме доведе пътят, който следвах. Повечето основатели всъщност не искат да са CEO. Тяхната истинска страст е свързана с продукта или с друга област на бизнеса, като например продажбите или маркетинга. В тези случаи е най-добре да поемат ролята, в която се чувстват на място и да оставят останалото на някой друг, който ще се справи по-добре от тях. Точно това направи Тъкър Макс, основател на Book in a Box, когато много публично се уволни от поста CEO в собствената си компания. Днес той отговаря за продукта на компанията и очевидно е много по-щастлив.

Ако сте си дали титлата CEO, но не желаете да поемете всички тези отговорности, които идват с разрастването на бизнеса, правите лоша услуга на себе си и на компанията си. Изберете си титла и роля, която отговаря на вашите страсти и умения.

Открийте други хора, които ще вършат работата, която вие не искате да вършите. Това може дори да означава да сте №2 в компанията. А може и да означава да сте CEO.

Каквото и да правите, дайте си титла, която точно отразява вашата роля. Като направите това, ще покажете на външния свят и на вашия екип с какво се занимавате и с какво не се занимавате. Да заложите правилните очаквания е най-важната стъпка, за да можете в крайна сметка да ги оправдаете.

Източник: www.inc.com

Прочетете още: Как един CEO се уволни сам