От голяма компания в стартъп – какво да очаквате

Автор: Аджит Кулкарни

Повечето хора биха изоставили относителната сигурност на вече установените организации, за да започнат работа за стартъп, само по една причина – за да има работата им по-голямо значение.

Аз работех в голяма технологична компания в продължение на почти десетилетие, но се прехвърлих в стартъп, за да имам по-голям дял от собствеността. Исках да бъда част от растежа на компанията и да наблюдавам успехите ѝ.

И ако търсите истинско чувство на собственост, мога да потвърдя, че няма по-добро място, където да го откриете, от компания, която няма достатъчно служители, за да състави футболен отбор. Колкото по-малко хора има, толкова по-голямо значение получават гласът и работата ви.

Не всички стартъпи са създадени равни, но повечето дават възможност за поемане на по-голяма отговорност. И все пак, това е голяма промяна и може да изпитате известен културен шок, когато за пръв път я направите.

Ето за какво трябва да сте готови, когато напускате вече установена компания заради стартъп:

1. Бъдете готови да увеличите скоростта

Нещата се движат по-бързо в стартъпите. Размерът е една от причините, но също така и относителната липса на установени процедури, с която ще се сблъскате в началото.

В една голяма компания са създадени процедури, които да не позволяват компанията да стане неуправляема. Но в един момент това започва да намалява скоростта на изпълнение на процесите. Една компания с по-малко хора със сигурност ще има и по-малко процедури. Докато се разраства, ще бъдат добавяни допълнителни. Но в крайна сметка ще усетите по различен начин прогреса, който постигате.

Това обаче не значи, че стартъпите са хаотични и объркани. Има процедури, но само колкото са необходими.

Ако идвате от по-голяма компания, вероятно сте свикнали да следвате много процедури в работния процес. Не очаквайте да срещнете същите неща в стартъпа. Нова процедура трябва да бъде добавяна, само ако ще направи екипа по-ефективен.

2. Приемете, че при стартъпите винаги трябва да се правят компромиси

Едно от предизвикателствата да работиш в стартъп недостигът на ресурси. Компания от 15 души винаги трябва да прави компромиси когато има избор между няколко неща.

Например, аз отговарях за продажбите и поддръжката, когато започнах работа за Chronicled. Получихме много запитвания от предприятия, които се нуждаеха от помощ за различни неща. Просто не беше възможно да помогнем на всички.

Имаше много интересни възможности, които обаче не съвпадаха със стратегията на компанията ни. Трябваше да ги отхвърлим.

Стартъпът трябва да управлява ресурсите си ефективно, което означава, че не всички планове ще бъдат осъществени на практика. Понякога просто няма да имате ресурсите, за да се захванете с нов проект.

3. Разберете, че за някои хора това не е просто работа

В установените компании има доста хора, които работят със страст, но и немалко, за които това е само работа. Нещо, което правят от девет до пет и после си отиват вкъщи.

Не че има нещо нередно в това, но не е отношение, което ще срещнете в стартъп.

Всеки ден, когато отивам на работа, заварвам хора, които наистина се интересуват от това, което вършат. Без значение дали става дума за самия продукт, за маркетинга или за нещо друго, всички се стремят да дадат най-доброто от себе си.

Така че постарайте се да проучите компанията добре, за да сте наясно дали споделяте тяхната визия. Ако това е вашата страст, няма да ви пречи да работите по 80 часа седмично, ако се налага. Ако не е, тогава няма да изпитвате удоволствие дори от нормалното работно време.

Няма смисъл да започвате работа в стартъп, ако не сте достатъчно ентусиазирани за компанията и целите й.

5. Бъдете готови за повече отговорности

Изразът “Това не е моя работа” не трябва да е част от речника ви, ако работите в стартъп.

Почти със сигурност ще имате повече отговорности, отколкото в една голяма компания. Това е едно от най-вълнуващите неща в работата за стартъп на ранен етап от развитието си. Няма да сте ангажирани само с едно нещо.

Например, аз в момента отговарям за четири различни неща, просто защото съм част от по-малък екип и няма достатъчно хора, които да се занимават с всичко. На предишното ми работно място имаше хора, които да се занимават с всяко едно от тези неща.

Може да изглежда трудно понякога, но стартъпът ще ви осигури повече възможности.

6. Знайте, че гласът ви ще бъде чут и ще помогне за вземането на решения

Има особеност в начина на управление на компания, в която работят само 20 души. Стриктният йерархичен контрол не работи както трябва и не е добра стратегия.

Стартъпът дава възможност на всеки служител да каже мнението си. И всеки е свободен да изрази несъгласие с решенията.

Това, че можете да сте откровени в мнението си е важно. Но може да означава и водене на множество дискусии с по-старшите ръководители, което за някои ще е ново преживяване. В предишната си компания нямах възможност да съм част от тези дискусии, защото те се случваха на съвсем друго ниво.

Сега вече имам тази възможност. Мога да се изкажа, да споделя идея или да предложа конструктивна критика. Но с това се характеризира стартъпът – повече възможности за растеж и повече отговорности.

6. Забавлявайте се и помогнете на компанията да се формира

Културата на стратъпа първоначално се формира от основателите. Вие имате шанс да сте част от ядрото, което я дооформя. Възможността ви да направите това разбира се варира в зависимост от това дали се присъединявате към компания с 20, 50 или 100 служители.

Ако компанията е много млада, културата ѝ най-вероятно все още не е оформена. Представете си, че сте били в компанията от няколко години и някой нов се присъединява към екипа. Тогава ще можете да му обясните каква е културата на компанията и да настоявате да се придържа към нея, след като сте били от хората, които са я оформили. Това е нещо което няма как да направите в голяма компания, без значение за колко иновативна се смята тя.

Има още много неща, с които трябва да се съобразите, когато се присъединявате към стартъп. Тези обаче са най-важните предимства, които да имате предвид, когато обмисляте дали да направите промяната.

Източник: www.inc.com