Разпределение на дружествен дял – част 2

Разпределение на дружествения дял на стартъп между съоснователи, служители и консултанти

Разпределението дружествения дял (equity) е гореща тема в света на стартъпите. Това е много добър начин да стимулираш съоснователите, служителите, инвеститорите и консултантите, но е и много сложно за разбиране. Въпреки това Founder Institute създаде ръководство в две части, което разглежда в дълбочина разделянето на дружествения дял. Вече разгледахме разпределението между съоснователи, служители и консултанти. Тук ще видим разпределението на дружествен дял с инвеститорите. Ще видим и дали си заслужава да се занимавате с дялово финансиране (equity crowdfunding).

Какъв дружествен дял трябва да дадете на инвеститорите?

Разпределението на дружествения дял, особено когато става въпрос за набиране на средства, може да е сложно. Няма стандартни правила за това какъв дял трябва да получат инвеститорите в замяна на определено финансиране. Въпреки това в статията на Bplans “Какъв дял от компанията си да предложа на инвеститорите?”, Тим Бери подчертава някои от най-важните неща, с които да се съобразите, когато давате дял на хората, които ви финансират.

Отдолу са изброени най-важните:

  • Инвеститорите не приемат малки сделки. Често основателите на бизнес в ранна фаза дават малък процент от компаниите си (около 1% и 5%) на приятели и роднини. Това най-често са първите инвеститори в техния стартъп. Инвеститорите обаче няма да се съгласят на толкова малък дружествен дял. Най-вероятно възвръщаемостта ще е много малка или изобщо никаква.
  • Инвеститорите искат да имат влияние над стартъпа. Не казваме, че типичният инвеститор ще иска 50% от компанията ви. Въпреки това, ако получат само 5% от нея, няма да имат право на глас в решенията.
  • Давайте дружествен дял само на тези, които имат дългосрочен интерес във вашия стартъп. Да давате много акции (от 1% до 5% ) на роднини и други ранни инвеститори, накрая ще ви изиграе лоша шега. Ако компанията ви бъде успешна, тези акции, които сте раздали преди, сега ще са ви необходими, за да компенсирате служителите. А ако компанията ви се провали, тогава тези ранни “инвеститори” ще ви тормозят с въпроси защо нещата не се получават.
  • Трябва да знаете каква е оценката на вашата компания, преди да предлагате дружествен дял. Сумата, която инвеститорите ще дадат на стартъпа ви, е съобразен със стойността на компанията. Това е важно в преговорите за дружествен дял. Например, ако предложите 10% дружествен дял в замяна на 250 000 долара инвестиции, все едно заявявате, че компанията ви струва 2.5 милиона долара. Ваше задължение обаче е да докажете, че компанията ви наистина струва толкова. Трябва да сте се подготвили, още преди да започнете разговорите с инвеститорите.

Какъв дружествен дял трябва да дам на инвеститорите на първия етап от набирането на средства?

В статията на WeWork “Какъв дружествен дял трябва да дам, когато съм в началния етап от събирането на средства”, Али Хамед описва няколко важни точки, които да имате предвид при преговорите с инвеститорите. Ето най-важните неща:

  • Ангелите инвеститори са по-придирчиви за това в кого ще инвестират, затова ще искат по-голям дружествен дял. Рисковите капиталисти по принцип правят много инвестиции в кариерата си, в замяна на малко дружествен дял. Идеята им е, че поне една от тези инвестиции ще има голяма възвръщаемост в бъдеще. За разлика от тях, ангелите инвеститори правят по-малко инвестиции като цяло. Те са по-внимателни в кого финансират и съответно очакват по-голям дружествен дял в замяна на инвестициите си.
  • Колкото по-голям е пазарът ви, толкова по-висока е оценката ви и толкова по-малък дружествен дял ще трябва да дадете. Ако пазарът за вашия стартъп е достатъчно голям и има потенциал да продължи да се разраства, ще го оцените по-високо. И заради това ще можете да дадете по-малък дружествен дял на инвеститорите, тъй като потенциалната възвръщаемост за тях е прилично голяма.
  • Начинаещите предприемачи ще трябва да дадат по-голям дружествен дял. Ако сте стартирали компания преди, вече сте се доказали в света на стартъпите и можете да преговаряте за по-високи инвестиции в замяна на по-малък дружествен дял. Обаче заради риска, когато се обвързваш с някой, който изгражда бизнеса си за пръв път, начинаещите предприемачи ще трябва да дадат по-голям дял от компанията си, за да убедят инвеститорите да ги финансират на този ранен етап.

Как функционира дяловото финансиране и заслужава ли си да се занимаваме с него?

Дяловото финансиране позволява на хората да инвестират в непублични дружества на ранен етап в замяна на дружествен дял, под формата на акции или процент от собствеността. Това се различава от традиционния краудфъндинг, при който хората дават пари в замяна на привилегии или награди.

Тъй като това е нов начин за финансиране на стартъпи, има някои неизвестни фактори и рискове, които трябва да се имат предвид, но няма съмнение, че дяловото финансиране е ценен начин за компаниите да наберат капитал.

Ако обмисляте да използвате дялово финансиране за за стартъпи, трябва да имате предвид няколко неща:

Дяловото финансиране може да допълни краудфъндинг кампания с награди.

Напълно възможно е да смесите кампания за дялово финансиране с по-обикновена кампания за краудфъндинг. Важно е обаче да направите проучване и внимателно да помислите за непредвидените разходи, ако не успеете да постигнете целите си. Например, може да организирате краудфъндинг кампания с награди, за да финансирате първия си продукт и ако достигнете заложената цел и успешно пласирате продукта си, може да направите още една кампания, този път за дялово финансиране, за да разширите бизнеса си. Вече ще сте демонстрирали, че за продукта ви има търсене.

Все още трябва да демонстрирате движещата сила и напредъка на компанията си.

Дяловото финансиране може да разкрие компанията ви на по-широка база от потенциални инвеститори. Вие се опитвате да привлечете тези инвеститори и те се интересуват от потенциала за растеж на компанията. Както заявихме в предишната точка, една краудфъндинг кампания с награди е чудесен начин да увеличите тягата на компанията си, но не е единственият. Когато включите компанията си в платформа за дялово финансиране, е важно да изброите всичките ѝ постижения. Не бъдете скромни, тъй като колкото повече напредък сте постигнали, толкова по-големи са шансовете ви да привлечете инвеститори. (Само не си измисляйте предишни постижения, защото в крайна сметка истината ще се разбере.)

Водещият инвеститор все още е важен

Както е при всеки етап на финансиране, водещият инвеститор може рязко да повиши потенциала ви да привлечете други инвеститори в кампанията си за дялово финансиране. Откриването на такъв може да се окаже най-трудната стъпка, тъй като малко инвеститори биха били склонни да поемат такъв риск в ранната фаза на компанията. Ако успеете да провлечете такъв човек, това ще е доказателство, че стартъпът ви има бъдеще. Умните предприемачи ще изчакат да наберат поне 5-10% от финансирането, преди да започнат кампанията си за дялово финансиране. А пък наистина умните предприемачи ще изчакат докато наберат около 25% от финансирането.

Не всички платформи за дялово финансиране са еднакви

Точно като при краудфъндинг кампаниите с награди, платформата, която сте избрали, може да има голямо значение за успеха ви. Всяка платформа има свои правила и ограничения. Ако сте решили да проведете кампания за дялово финансиране за вашия стартъп, важно е да направите задълбочено проучване за всяка платформа. Открийте доколко съвпадат с целите и мисията на компанията. Когато разглеждате потенциални платформи за дялово финансиране, уверете се, че имат стриктна политика, когато стане въпрос за предотвратяване на измами, че предлагат множество инструмента за краудфъндинг и че разполагат с голяма и проверена база от инвеститори.

Дяловото финансиране изисква значителна правна защита

Заради уникалната природа на на дяловото инвестиране, има множество правни подробности, които трябва да бъдат взети под внимание, преди да предприемете такава стъпка, за да финансирате стартъпа си. Има три основни типа дялово финансиране, всеки от които има свои регулаторни изисквания и ограничения за това кой може да инвестира във вашия стартъп и колко пари ви е позволено да събирате.

Ето кратко обобщение на всеки тип:

  • Тип Equity I позволява на акредитирани инвеститори да разглеждат възможности за частни инвестиции на сайт, защитен с парола. Този тип е най-подходящ за основатели, които предпочитат да не анонсират публично кампаниите си за набиране на средства.
  • Тип Equity II позволява на основтелите публично да анонсират нуждата си от финансиране. Тези, които избират този път, могат да съберат неограничен капитал от неограничен брой инвеститори.
  • Тип Equity III позволява на неакредатирани инвеститори да участват във финансирането. И докато това дава възможност на предприемачите да достигнат до доста по-голям брой инвеститори, съществува и рискът инвеститорите, с които се свързват, да не са достатъчно опитни и да възложат много повече отговорности на основателите.

Има още много неща, които предприемачите трябва да имат предвид, преди да започнат да дават дружествени дялове в кампания за дялово финансиране. Насърчаваме ги да проучат въпроса още по-задълбочено. И все пак точките, посочени по-горе, са някои от най-основните, на които трябва да обърнете внимание. Това трябва да ви е достатъчно, за да започнете.

Заключение

Като всичко друго в света на стартъпите, има съвсем малко утвърдени методи за изграждане на успешна компания, което ще рече, че сами ще трябва да откриете своя начин за правене на нещата. За съжаление, когато става дума за финансовия аспект на вашия стартъп, няма много място за експерименти, тъй като всяка грешка ви излага на риск. Надяваме се, че тази статия ще ви даде необходимите насоки за това как най-добре да управлявате дружествените дялове на вашите компании.

Източник: https://fi.co/

Ако искате да научите още полезни съвети към предприемачите, може да посетите някое от събитията на Founders Institute в София , или да кандидатствате за самата инкубационна програма през новия сезон.

За Founder Institute

Founder Institute е най-големият стартъп акселератор в света. Чрез дейността си в над 180 града в целия свят, институтът е помогнал за създаването на компании на стойност повече от 20 милиарда долара.
Всяка година Founder Institute организира по един „семестър“, по време на който предприемачите се учат как да започнат бизнес и решават конкретни казуси.
Програмата е с продължителност 14 седмици, като на практика представлява хибрид между обучение и бизнес инкубатор. Участниците в нея, които са между 20 и 35 души, тестват в реални условия всички свои идеи, без да излагат на риск досегашния си бизнес или да напускат работата си.

Записването за тазгодишното обучени приключва на 4 ноември.