По какъв начин се променя ролята ви на CEO

Автор: Пол Метселър

В миналото главните изпълнителни директори (CEO) управляваха еднолично. Те казваха: “Ето така искам да правим нещата” и никой нямаше право да им противоречи. След това зорко следяха дали всеки изпълнява задачите си както му е казано.

Днес бизнесът е много по-сложен и се изискват много неща, за да предложите страхотна услуга или продукт. Не е възможно един човек да отговаря за всичко. Светът се движи много по-бързо днес и технологията променя всяка индустрия.

Не е изненадващо, че и вашата роля като CEO също се променя.

Един доклад на Wolff Olins от 2015 година разглежда настоящия и бъдещия климат на лидерството. В него е отбелязано, че CEO-то трябва да създаде такава атмосфера, която да насърчава индивидуализма, докато същевременно поставя и помага за достигането на високи цели. Аз, като CEO на компания с почти 600 служители, съм съгласен, че този “парадокс” е следващото голямо предизвикателство за модерното лидерство.

Ето четири начина, по които ролята на CEO-то ще се промени, за да отговори на очакванията на бъдещето:

1. Служете на бизнеса

Според мен индивидуализмът и корпоративната среда не са взаимно изключващи се понятия. Аз виждам ролята си като CEO на Ovation като катализатор за бизнеса. Винаги съм казвал, че за мен служителите са “тайното оръжие” на Ovation. Затова има логика в това, че когато се фокусирам и инвестирам в тях, това ще помогне на бизнеса. Много е важно да не подценявате хората. Ако допуснете тази грешка, създавате рана, която няма да зарасне и ще инфектира цялата организация. Когато някой не получи признанието, което заслужава, той губи удовлетворението си от работата. Такива служители вече не вършат задачите си толкова ефективно. Трябва да давате необходимото уважение на служителите си, в противен случай успехът е невъзможен.

2. Слушайте експертите

Не е реалистично да смятате, че един CEO може да е експерт по всичко. Аз например съм добър в маркетинга, но не толкова във финансите и технологиите. Важно е да се обградите с хора, които могат да запълнят празнините във вашия опит.

Едно от нещата, които правя аз, е да разговарям с хората в екипа си и се опитвам да разбера, ако има нещо, което им пречи да вършат работата си. Моята работа е след това да улесня за тях процесите в организацията в различни области, така че на служителите да им е по-лесно. И ако необходимите действия не са планирани в бюджета ни, трябва да преценя дали ще ни помогне да решим проблемите си. И когато дойде време да направя необходимите неща, трябва да ги извърша “зад кадър”, така че да не изглежда като микромениджмънт. Това е умението, с което най-много се гордея – мога да преценявам кога е време да си пъхам носа и кога е по-добре да се отдръпна.

3. Учете се от опита

По природа съм оптимист, затова когато се случи нещо лошо или неочаквано, винаги се опитвам да го погледа от добрата страна. Ако имате правилната нагласа, всичко, което ви се случва ще бъде полезен опит, който ще ви научи да бъдете по-добър лидер и да създадете по-добра компания. Наскоро попаднах на една статия, в която се казваше, че децата, чиито родители не са им позволявали да правят грешки, като например да падат от колелото, по-късно в живота си срещат трудност и да се справят с изпитанията на живота. Струва ми се, че това важи и за бизнеса.

Освен това за мен е важно служителите на Ovation да не се страхуват да правят предложения, само защото ще предложат нещо, което никога не сме опитвали и съответно няма да проработи. Например преди време стартирахме една VIP услуга, наречена Titanium Desk по предложение на един от нашите мениджъри. Такова нещо не беше правено преди и сега привлича някои от клиентите с най-висок профил в индустрията. Продължаваме да се разрастваме, защото предлагаме услуга, която нашите конкуренти не могат да предложат.

4. Създайте отлична работна атмосфера

Многократно съм повтарял убеждението си, че работодателят е длъжен да осигурява отлична работна атмосфера, която включва заплата, придобивки и колегиална атмосфера, заради която хората да идват на работа с желание. Ако им дадете тези неща, хората ще искат да останат във вашата компания и ще дават всичко от себе си. Вместо да си тръгват веднага, когато смяната им свърши, ще приемат по още едно допълнително обаждане.

Пазарът е свободен и особено сега, когато безработицата пада и икономиката се подобрява, е много важно да предлагате конкурентен пакет, за да не се оглеждат хората за други възможности. Нашата индустрия (транспорт) е конкурентна и с голямо текучество на кадри. Голямо предимство е да имаш лоялна и нарастваща работна сила. Заключението е, че трябва да насърчавате хората да се интересуват от успеха на вашия бизнес. Така ще осъзнават стойността си като служители и ще се отнасят с компанията все едно е тяхна.

Източник: www.inc.com