Седем думи, които изведоха един CEO от бедността до върха на топ компания

Думите имат значение. Думите могат да оформят живота и кариерата на човека. Те направиха това за Арнолд Доналд. Седем думи изведоха главния изпълнителен директор на Carnival Corp от бедността до върха на компания от 48 милиарда долара.

Това лято Доналд празнува петата си година като CEO на най-голямата компания за пътувания в света. Един от всеки двама пътници на круизни кораби в морето във всеки един момент пътува с една от деветте марки на фирмата на Доналд. Това е удивително постижение по всякакъв стандарт. Но историята на Доналд прави успеха му още по-впечатляващ.
Доналд е роден и израснал в голяма бедност в 9-ти район на Ню Орлиънс. В седми клас родителите на Доналд го записват в “Св. Августин” – едно общо училище за чернокожи във времето на отделни бани, водни фонтани и класни стаи за чернокожите. Доналд споделя, че следното съобщение се излъчвало през училищната радио система три пъти на ден – преди първия час, в обедната почивка и преди момчетата да се приберат вкъщи. Тези седем думи са променили живота на Доналд.

Господа, пригответе се. Вие ще управлявате света.

„Ние чувахме това послание по три пъти на ден“, каза Доналд. И започнахме да мислим по този начин. Обществото ни казваше какво не можем да направим. Не можеш да пиеш вода от този фонтан. Не можеш да използваш тази баня. Това не можеш. Онова не можеш. Училището искаше да извади всичко най-добро от нас и да ни убеди, че можем да бъдем всичко, което искаме да бъдем.
Три пъти на ден. Всеки ден. Съобщението започнало да оказва въздействие върху нас. То започнало да отменя посланието, което Доналд чувал от външния свят. В първата година от гимназията Доналд асимилирал посланието и да го превръщал в мисия на живота си.

“На 16-годишна възраст реших, че ще стана CEO в глобалната компания от Fortune 50”, спомня си Доналд.

Въпреки че родителите на Доналд не завършили гимназия, те са вярвали в образованието и подкрепили амбицията на сина си. Доналд “начертал план”, който включвал получаване на три образователни степени. На 32-годишна възраст Доналд постига своите цели и е назначен за генерален мениджър в Монсанто, където е прекарал двадесет години от кариерата си.
“Това, което е интересно за лидери като Доналд, е, че те говорят открито за първите си борби. Например, Хауърд Шулц разказва за това как е израснал с бедни в жилищен блок в Бруклин. Ричард Брансън споделя, че се борил с дислексията и че е изгонен от училище. Защо вдъхновяващите лидери споделят тези истории?“, пита авторът на статията.
„Защото научаваш толкова много от този опит“, отговаря Доналд. “Ние всички сме продукти на нашия опит. Тези преживявания оформят кои сме и как мислим. Това е част от структурата на това кой си. Ти или ще израснеш от преживяното, или то ще те унищожи. Опитът ми ме направи по-силен. В някои отношения, по-толерантен даже. В някои отношения, по-уверен. ”

Арнолд Доналд отстоява разнообразие на мисленето

Опитът на Доналд е оформил кариерата му и начина, по който той води Карнавал Корпорейшън. Например, Доналд защитава това, което нарича разнообразие на мисленето. “Единственият начин, по който бизнеса процъфтява във времето, е чрез иновации”, казва Доналд. “Иновацията по дефиниция „мисли“ извън кутията. Ако събереш хора от различни среди с различни културни преживявания, които са организирани около обща цел, имаш много по-голяма вероятност да създадеш новаторска иновация, отколкото ако събереш една хомогенна група.
През първите три години като CEO, Доналд сменил седем от деветте топ мениджъри на марките за круизни линии на Carnival Corp. Четири от днешните лидери са жени, включително Кристин Дъфи, президент на Carnival Cruise Line (най-голямата круиз линия в света) и Ян Суартц, президент на Princess Cruises. Доналд също така поканил в Ашфорд да управлява Holland America. Ашфорд е първият афро-американски президент на круизна линия и неговият опит е в човешките ресурси, а не в пътуванията. Ашфорд носи различна перспектива на една компания, която оценява хората като най-важният им актив.

Според Доналд “Разнообразието на мисленето е бизнес императив и мощно предимство”.

Мощното предимство на Доналд подсили резултатите в Carnival Corp. През петгодишния си мандат като главен изпълнителен директор, пазарната стойност на компанията е нараснала с близо 78% като е достигнала до 48 млрд. долара. В предстояща статия Доналд ще сподели уроците, които научил за лидерската комуникация, удовлетвореността на служителите и лоялността на клиентите.
Доналд вярва, че можеш да бъдеш всичко, което си намислил, ако си уверен и следваш план си. “Това не е толкова лесно, но е толкова просто”, казва той.

Автор: Carmine Gallo
Източник: www.forbes.com