Спрете изграждането на безсмислени стартъпи – първа част

Произходът на техническата индустрия се основава на решаването на големи проблеми. Днешните стартъпи в технологичната индустрия обаче не се съсредоточават върху това, въпреки че човечеството е изправено пред огромни предизвикателства днес.

Защо технологичните стартъпи ни разочароват?

Нека да разгледаме историята накратко.

Съвременната визия на Силициевата долина произхожда от военните изследвания. Заплахата от ядрена война е причина американското правителство да притиска регионалните университети към иновациите. Така се стига до развитието на полупроводниковата система. Този стремеж е спомогнал да се развият едни от най-големите и най-важните технологични компании в света като Hewlett-Packard, Fairchild Semiconductor и др.

Тъй като полупроводниците и компютърните технологии напреднаха, група от бунтари, като Стив Джобс, поведоха нова вълна от предприемачи. Тяхната цел беше да направят достъпни новите технологии за обикновените хора. Фирми като Atari, Apple и Oracle превърнаха Силициева долина в място за насърчаване и развиване на големи идеи. През 90-те години на миналия век и благодарение на интернет, безброй други нови компании затвърдиха Долината като център на иновациите. Те се справиха с амбициозни предизвикателства като достъп и организирането на информация от целия сват, улесняване на онлайн плащанията и глобалното свързването на хората.

Технологичните предприемачи решават големи проблеми.

Но тогава нещата започнаха да се В началото на хилядолетието, компаниите, които имаха интернет потребители намаляха. Поради тази причина индустрията се бореше да намери устойчиви бизнес модели. Увеличаването на финансирането беше трудно, инфраструктурата беше скъпа, а онлайн рекламата изискваше огромни предварителни разходи без гаранции за ефективност. Беше трудно новите продукти да бъдат забелязани.

На този фон са създени няколко нови технологии, които понижиха търговските бариери за навлизането на нови компании. Това спомогна за създаването на мащабната “глобална” революция при стартъпите “, която наблюдаваме и днес.

Разходи за стартиране на компания

В началото на новото хилядолетие, докато най-големите уеб сайтове в света имаха масивни сървърни помещения, които управляваха трудно. Amazon прекараха години в изграждането на вътрешните си решения на подобни проблеми, а през 2006 г. те намериха решението Amazon Web Services (AWS). Други скоро последваха примера им и получените предложения от cloud-a. Така те значително намалиха разходите за стартиране и поддържка на интернет услуга.

Цената за пускане на нови продукти не се понижи. Навлизането на платформи като Kickstarter и Indiegogo предостави на предприемачите необходимия капитал за работа с производителите на нови хардуерни и физически стоки. В резултат на това нарастващото търсене, индустриалният дизайн, производството и производствените разходи паднаха, а доставчиците станаха много по-достъпни за масите.
Днес всеки, който измисли нов продукт, може да го направи достъпен за клиенти само за няколко месеца.

Достигането до клиенти става лесно

Когато Goto.com изработи търсачка за плащане на клик (PPC), която може да реализира приходи от на намерението на потребителите, тогава малката компания, Google, забеляза това и пусна собствен търг за PPC реклама. Това нововъведение отвори глобалната интернет аудитория за всеки рекламодател с малък бюджет. Вече не e нужно рекламодателят да попълни пет цифри, за да стартира реклама с широк cost per mile. Сега можете да плащате само, когато някой напише конкретна фраза и всъщност кликва върху рекламата ви. Други също последваха примера и онлайн рекламата вече беше отворена за масите, а компании от всякакъв мащаб можеха ефективно да достигнат до потребителите.
Успехът на рекламната платформа на Google зададе посоката на останалите основни потребителски технологии: социалните медии и смартфоните. Социални канали, като Facebook, изградиха империи върху способността да предоставят на рекламодателите точно насочване на базата на интереси и асоциации, докато смартфоните им позволяват да се свързват с потребителите според точното им местоположение. В допълнение, това са изцяло нови платформи, на които се изграждат потребителски услуги и достигане до много потребители.
Днес всеки може лесно да достигне до целева аудитория от потребители и да плаща само за изпълнение.

Предприемачеството се демократизира

Комбинацията от ниски разходи за стартиране и лесен и ефективен достъп до клиентите демократизира предприемачеството.
Това е голямо развитие, защото повече хора от всякога вече имат способността да решават проблемите на клиентите, да създават бизнес и да се възползват от глобалната интернет икономика. Все пак, когато демократизирате нещо, масите могат да използват тази власт като отрицателна или положителна сила.
За съжаление мисля, че повечето хора ще се съгласят, че предприемачите като цяло се възползват от тези нови правомощия по отрицателен начин.

Нова ера на значими иновации

Силата за създаване на продукти и да достигане до потребителите не се използва за решаване на проблеми, както и за начало на нова ера на значими иновации в Силициевата долина. Вместо това тя създаде модерна златна треска от безполезни потребителски продукти. Нашето внимание беше завладяно с научна точност, за да ни продадат повече неща и да повлияят на нашите приоритети.
Вместо да решават проблемите на света, предприемачите попълват нашите социални потребности с нови и нови непотребни потребителски продукти и услуги.
Предприемачеството в Силициевата долина вече не е свързано с решаването на значими проблеми, а е само една голяма игра на арбитраж. Целта? Стимулирана на евтиното производство и популяризиране с цел забогатяване, без значение колко безполезни или разрушителни са продуктите.

Тъй като талантът следва парите, много от най-умните хора сега са назначени като научни работници, за да използват своите математически умения. Все повече от най-надарените дипломирани студенти биват погълнати от могъщи компании и стартъпи. Тъй като фирмите имат конкурентен натиск, те предлагат високо възнаграждение и бонуси.

Нещо повече, тези компании създадоха лесен достъп на интернет потребителите. Така се получава порочен цикъл, в който все по-безполезни бизнеси могат да продават на своите аудитории. В крайна сметка те стават по-богатите и по-мощни. Тези компании създадоха система под прикритието на “отвореност” и “достъп”, но всъщност те посредничеха при контрола на комуникацията, разходите и информацията.

Така те изградиха системи, която да обслужва техните интереси, а не за нашите. Обаче и ние сме отговорни косвено за тази ситуация.

Това е светът, който сме създали.

Технологията трябва да помогне да се наблегне на най-добрите черти на човечеството, а не на най-лошите – като пристрастяване, суета и материализъм. Вместо да ни подтикват към поддаване на нашите недостатъци, технологичните предприемачи трябва да помогнат за решаването на някои от най-големите проблеми, пред които е изправена човечеството – бедност, изхранване, здравеопазване, енергетика, управление, неравенството и климатични промени.

Кога ще спрем да създаваме и финансираме фирми, които нямат смисъл? Кога ще започнем да даваме приоритет на важните неща?

Очаквайте продължение.

Автор: Adeo Ressi (CEO of the Founder Institute), заедно с Jonathan Greechan (Co-Founder of the Founder Institute).

Източник: https://fi.co