Успехът е труден, защото вие го усложнявате. Рационализирайте стратегията си със следните 7 въпроса

Предприемачите, които премислят твърде много, попадат в задънена улица. Успехът незадължително е лесен, но вероятно е по-лесен, отколкото мислите, след като рационализирате вашата бизнес стратегия.

Дъщеря ми и зет ми създадоха бизнес за милиони само за 3 години. Тогава ги попитах за техния бизнес план. Докато разменяха шеговити погледи, зет ми попита: „Какъв план?“. Засмя се, защото е ясно, че трябва да имат някакъв план. Тъй като продължих да настоявам, той вдигна рамене и начерта плана на една салфетка. Ето как изглеждаше:

$ + $$$ = $$$$$$$$

Т.е.: Изкарай малко пари, вложи ги в бизнеса, изкарай още пари и забогатей. Към днешна дата те са създали пет успешни бизнес стратегии и никоя от тях не следва сложен план.

Защо предприемачите имат склонността да усложняват стратегиите си?

Много бизнесмени идват при мен за помощ с погрешното очакване, че ще изготвим стратегия и план с размерите на Лонг Айлънд. Те искат да вярват, че успехът е труден, за да си обяснят защо още не са го постигнали. Някои се чувстват по-сигурни когато администрират и анализират всяка малка стъпка. Но това води до протакане и засилва усещането за страх от провал. Ако прекарвате повече време в това да мислите за вашия бизнес план, отколкото да го реализирате, това може би е вашият основен проблем.

Не казвам, че всеки може да развие бизнес от абстрактна бележка на салфетка, но знам, че собствениците на малък и среден бизнес, които прекалено премислят плана си, не успяват. Започнете с тези седем въпроса и спрете да усложнявате излишно нещата. Просто се хващайте за работа.

  1. Коя е вашата аудитория?

Ако забелязвате, че използвате изрази като „всеки, който“, тогава не сте наясно с целевата си група. Ако можете да продавате само на един човек, кой би бил той? Точно така, на един човек или индустрия. Веднъж работих с професионален говорител, който се обръщаше към всяка компания, която има покупателна способност. Той едва се издържаше. Стеснихме групата до производители и дистрибутори на медицински изделия. Бизнесът му потръгна в рамките на няколко месеца.

Ето нещо много важно при установяването на ниша: не е необходимо да се придържате само към една. Започнете с една и когато времето е подходящо, добавете още една. Избирането на ниша не е толкова ограничаващо, колкото си представяте.

  1. Как да достигна до аудиторията си?

Щом разберете коя е вашата ниша, ще имате по-добра представа как да подходите към нея. Кои са най-добрите онлайн платформи, бизнес събития, асоциации, в които участват и кои хора от вашата мрежа са свързани с тях.

  1. Кое прави моя продукт или услуга различна от останалите?

Това е трудно за много предприемачи. Може би си мислите, че счетоводните къщи, например, са еднакви. Моя клиентка увеличи печалбата си с 34% за една година като отличи фирмата си от останалите, предлагайки услуги като Изпълнителен и Финансов директор на свободна практика, както и  половинчасови срещи с клиентите си на всяко тримесечие.

  1. Какви са моите разходи и маржове?

Наемете качествен счетоводител, който да изчисли разходите по изграждане на бизнеса ви, както и  маржовете. Ще се изненадате колко много предприемачи нямат представа къде отиват парите им и какви са маржовете им. Имах клиент, който продаде два различни продукта на две различни компании, но изчисляваше приходите и разходите от двата заедно. Докато не започнахме да работим заедно, той не си даваше сметка, че единият продукт изсмуква печалба от другия. На хартия не изглеждаше така, докато не разделите разходите за всеки от двата продукта. Мислите, че разбирате финансите си, но дали наистина е така?

  1. Как да управлявате разрастването на компанията си?

Ето къде предприемачите се сблъскват със сериозен проблем. Те съвместяват ролята на Изпълнителен директор с още шест-седем други длъжности. Ако имате предприемаческо мислене, едва ли ще се захванете да изпълнявате сами всяка задача, необходима за постигането на целите ви. Ако се заемете с ежедневни задачи, няма да ви останат време и сили, за да развивате бизнеса. Може би нямате необходимост от служители на пълен работен ден, но е необходимо да делегирате част от дейностите на някой друг. Ако се опитвате да свършите всичко сам или ще прегреете, или ще се провалите. Толкова е просто.

  1. Какъв начин на мислене ще ме направи успешен?

Към провал или към просперитет са насочени вашите мисли? Ако постоянно се тревожите за пари или се страхувате от провал, то вие вървите към неуспех. Ако вярвате с цялото си сърце, че винаги ще имате повече от достатъчно, вие вървите по пътя към богатство и успех. Това не означава да не следите парите си, но трябва да разберете необходимостта от разходи и да ги правите разумно.

Имайте предвид, че може би няма да успеете сами да промените нагласите и начина си на мислене. Намерете коуч, специализиран в тази насока и инвестирайте в себе си. Това ще бъдат най-добре похарчените пари.

  1. Какви са ценностите на компанията ми и как да развия корпоративна култура?

Когато назначават служителите си, някои предприемачи не си дават сметка как се променят нещата и пренебрегват процеса по изграждане на това, което наричам „адаптирана култура“. Не след дълго настъпва бъркотия и това излиза прескъпо.

Аз използвам този простичък въпрос, за да помогна на предприемачите да поставят основите на здрава култура:

Когато служителите и клиентите говорят за вашия бизнес, какво точно искате да казват за него и как искате го възприемат?

Винаги казвам, че ако един предприемач не положи усилия за изграждането на култура, тя ще се изгради от само себе си и резултатите няма да им харесат.

Това е всичко. Захвърлете многобройните страници със записки. Сложете край на безсънните нощи, прекарани в търсене на магическо решение. Ако се съсредоточите върху горните седем опорни точки и вярвате в себе си, ще стигнете далеч в живота и бизнеса си.

Автор: Марла Табака консултира предприемачите и малкия бизнес по целия свят да развиват бизнеса си за Inc.com