Всеки велик CEO се заобикаля с изключителен лидерски екип. Ето как да създадете вашия

Най-важното решение, което ще вземете като главен изпълнителен директор, е кой да бъде във вашия лидерски екип. Ето как да се уверите, че вашият екип ще ви стимулира, а няма да ви дърпа назад.

Автор: Bruce Eckfeldt

Както фирмата расте, така и лидерите на бизнеса израстват. CEO на компанията е нужно да се развива най-много. В ранните етапи на компанията, изпълнителният директор трябва да се съсредоточи върху разбирането на клиентите, проектирането на продукти и услуги, и продажбите, както и върху решения относно пазара. Въпреки това, след като фирмата придобие движеща сила и започне да расте, CEO трябва да измести фокуса си върху планирането и изграждането на организацията и културата ѝ.

Най-важната част от този процес е създаването на лидерския екип на компанията. Това са функционалните лидери, които ще разширяват и управляват различните части на бизнеса. Движещата сила за успеха на компанията ще бъдат способността на екипа да мисли стратегически и да изпълнява задачите си с увереност и ефективност.

Като бизнес консултант и coach на изпълнителни директори съм работил с десетки CEO, на които им помагах да изградят и развият своя лидерски екип, докато разрастват своята компания. Това са някои от важните въпроси, които е нужно да си зададете, когато решавате кого да наемете.

1. Колко добре познавате себе си?

Преди да започнете да избирате кой ще бъде във вашия лидерски екип, важно е да погледнете и анализирате собствените си силни страни, слабости, стил и навици. Най-добрите изпълнителни директори познават добре собствените си недостатъци и слабости. Те се уверяват, че екипът, който ще изграждат, ще им помогне да покрият сферите, които те не могат.

2. Какви са границите на вашите знания и умения?

Много пъти ми се е случвало да работя с лидерския екип на компании и да открия, че главният изпълнителен директор е избрал екип от хора, които се съгласяват с него. Те не добавят нищо градивно към разговора, а само гледат да се съгласяват и да избягват критика. Великите изпълнителни директори имат куража и смирението да се обграждат с хора, които са много по-умни от тях. Това ще разшири възможностите и ще задълбочи опита и прозренията на екипа.

3. Какво ще ви е полезно на бъдещия пазар?

Друго съображение е какво разбиране или опит за конкретния пазар ще е от полза за екипа. Изборът на ръководители, които са били в други компании или са работили в определена индустрия, или пазар, може да бъде изключително ценен, ако нямате познания или опит в дадената критична област. Поканете в екипа си хора, които са били “там“, са правили „това”, за да избегнете често срещаните грешки.

4. До къде се простира вашия опит?

Когато събирате екип, уверете се, че разполагате със специалисти с разнообразен опит. Ако всички имат практика само в стартъп компании, ще имате пропуски, когато се сбъскате със средно-пазарни предизвикателства. Привличането на хора с опитност в малки и големи компании ще ви даде различни перспективи. Също така помислете за неща като продукти/услуги, цикли на продажби, пазарна зрялост, географски локации и култури.

5. Как може да увеличите половото, етническото и културното многообразие в лидерския ви екип?

Също така искате вашият екип да има баланс между половете и етническото разнообразие. Проучване на McKinsey от 2015 г. установи, че компаниите, които са имали лидерски екипи с етническо и расово разнообразие, са имали 35% по-висока възвръщаемост. Същевременно екипите с по-голям баланс между половете са имали 15% по-висока възвръщаемост. Създаването на разнообразие на върха вероятно ще доведе до многообразие в организацията.

6. Какъв е вашият естествен начин на мислене?

Друга област, в която разнообразието е важна компонента, е начинът на мислене. Ако вие сте реактивен тип главен изпълнителен директор, то ще искате да балансирате това с някои предпазливи и аналитични мислители. И докато тези хора понякога могат да ви дразнят, то също могат да ви спестят прибързано решение, което може да навреди на бъдещето на компанията.

7. Какви са основните ви ценности?

Докато разнообразието в пола, културата и начина на мислене са важни, то вие не искате хора, които имат коренно различни лични или етични ценности. Не забравяйте да формулирате, както фирмените, така и личните си ценности. След това, може да се обградите с хора, които са добре свързани с тях. Ако ценността да сте в услуга на общността е важна за вас и вашата компания, то въвеждането на човек на върха, който никога не е бил доброволец и един ден в живота си, ще предизвика търкания и подкопаване на доверието.

Създаването на страхотен лидерски екип не е лесно. За този процес ще са ви нужни критично мислене, отличен подбор на служители и смелост при вземането на тежки решения. Това отнема време и търпение. Един екип, съставен погрешно, може да доведе компания несъзнателно надолу по грешния път и да попречи на растежа ѝ. Обаче когато направите нещата правилно, това може да стимулира изпълнителния директор и да издигне компанията до все по-високи нива на представяне.

Източник: www.inc.com